Informasjon

Protein i den vegetariske kosten

Et sunt og variert kosthold gir nok protein

En vanlig feiloppfatning er at vegetarianere ikke får i seg alle de essensielle aminosyrene. Mengden aminosyrer som inntas av vegetarianere og veganere er mer enn dekkende, så lenge man spiser variert og nok mat.

Påstander om at noen vegetabilske proteinkilder mangler spesifikke aminosyrer er ikke riktig. All plantemat inneholder alle de essensielle aminosyrene. Det man kan si, er at noen av plantekildene inneholder lite av enkelte aminosyrer. For en som spiser ekstremt ensidig - for eksempel bare ris, eller bare bønner, kan det være av betydning. 

Årsaken til at mange tror at et vegetarisk kosthold gir proteinmangel, er at de fleste planteproteiner har lite av en av de essensielle aminosyrene. Men ulike typer mat inneholder proteiner med ulike aminosyresammensetninger. Så selv om de fleste plantekilder har lite av en essensiell aminosyre, har de lite av forskjellige aminosyrer. Kornprodukter inneholder for eksempel lite lysin, mens belgfrukter har lite metionin. Ved å sette sammen et kosthold som består av ulike planter, oppnår du nok av de ulike aminosyrene.

Tidligere trodde man at man måtte kombinere mat med ulikt aminosyreinnhold i hvert enkelt måltid, men ved å spise variert og sunn vegetarkost i hverdagen, vil de ulike måltidene komplettere hverandre.

Dersom man spiser variert og nok mat, oppnår man med vegetarisk kosthold mer enn det som anbefales av daglig proteininntak. Man har ikke funnet bevis på proteinmangel hos vegetarianere i vestlige land.1

Forrige side Neste side