Informasjon

Protein i den vegetariske kosten

Gode proteinkilder

Dette betyr at når du kombinerer forskjellige typer mat, vil aminosyrene i et protein kompensere for mangelen i et annet. Med en velbalansert diett bestående av korn, belgfrukter, nøtter, frø og grønnsaker får du et fullverdig proteininntak. Eksempler på kombinasjoner som utfyller hverandre er havregryn og soyamelk, brødskive og tomatbønner, brød og melk, eller ris og erter.

Gode proteinkilder er nøtter, frø, mandler, belgfrukter (linser, bønner og erter), soyaprodukter, kornprodukter som havre og quinoa, melkeprodukter og eventuelt egg. Soyabønner og produkter av soya, quinoa, bokhvete, hampfrø og chiafrø inneholder nok av de ulike aminosyrene også uten at du kombinerer dem. Det finnes også en rekke ferdigprodukter (med flere ulike planteingredienser) i butikkene som er rike på protein - ulike typer vegansk eller vegetarisk farse, burgere, pølser og så videre.

Dersom man synes det er vanskelig eller upraktisk å få i seg nok protein, for eksempel rett etter trening, finnes det plantebaserte kosttilskudd man kan bruke, for eksempel til å lage proteinshake. Disse proteintilskuddene er laget av blant annet soya, erter, ris, hampfrø eller blandede produkter.

Forrige side Neste side