Nyhetsartikkel

11 matvarer som er bra for deg med høyt blodtrykk

Noen matvarer kan hjelpe mot høyt blodtrykk - både på kort og lang sikt. Her er en oversikt over hvilke.

Høyt blodtrykk (hypertensjon) antas å være resultatet av et samspill av mange faktorer. Arv er medvirkende hos mange, og kostholdet har betydning.

Det er flere ting du selv kan gjøre for å senke blodtrykket. Mosjon er viktig. Kostomlegging til mer fisk, fiber, frukt og grønnsaker, og mindre fett og salt, kan være nyttig. Fedme og overvekt øker risikoen, og vektreduksjon er altså et viktig tiltak.

Helsenettstedet Medicalnewstoday1 har i en artikkel presentert enkelte matvarer som ulik forskning har vist kan bidra til å senke blodtrykket. Her har vi gjengitt disse matvarene. Ønsker du å se hvilke studier rådene er basert på, finner du dette i denne lenken.

Blåbær og jordbær

49509-2-blbr.jpg

Blåbær og jordbær inneholder antioksidanter. Forskere har funnet at de med høyest inntak av antioksidanter - hovedsakelig fra blåbær og jordbær - hadde åtte prosent reduksjon i risikoen for høyt blodtrykk, sammenlignet med de som spiste lite av dette. Bærene kan brukes som dessert eller mellommåltid eller brukes i smoothies eller sammen med havregryn.

Neste side