Nyhetsartikkel

Å spise nøtter kan redusere risikoen for vektøkning

Nøtter er rike på fett og  kalorier, men studier viser at å spise litt nøtter hver dag kan bidra til mindre vektøkning på lang sikt.

Temaside om Korona

Dette ifølge en sammenstilling av studier/metaanalyse som ble publisert i tidsskriftet BMJ Nutrition, Prevention & Health i september 20191.

Målet til forfatterne var å undersøke om endringer i inntak av nøtter, og ulike typer nøtter (valnøtter, andre typer trenøtter, peanøtter), påvirket vekten på lang sikt.

Forfatterne inkluderte tre uavhengige kohortstudier med totalt 27521 menn i alderen 40-75 år, 61680 kvinner i alderen 35-55 år, og 55684 kvinner i alderen 24-44 år. Alle deltagerne jobbet som helsepersonell. Ingen av dem hadde kroniske sykdommer ved starten av studien.

Deltagerne ble fulgt opp hvert fjerde år over en periode på totalt 20-24 år. Forfatterne så på hvor mye og hvilke nøtter deltagerne spiste, og vektendringer.

Ved slutten av oppfølgingstiden hadde 21322 av deltagerne fedme. 

Gjennomsnittlig vektøkning for alle de inkluderte var 0,32 kg per år.

Les også: Nøtter forlenger livet

Gunstig erstatning for mindre sunn mat

 

Økt inntak av nøtter (14 gram per dag) ga lavere risiko for fedme og lavere risiko for vektøkning. I analysene fant forfatterne at å erstatte rødt kjøtt, bearbeidet kjøtt, pommes frites, dessert, poteter og potetgull med en halv porsjon nøtter (14 gram), var forbundet med mindre vektøkning.

Forfatterne konkluderer med at økt inntak av nøtter (alle typer) er forbundet med mindre vektøkning på lang sikt, og lavere risiko for fedme hos voksne. Dette til tross for at nøtter er kaloririke. Å erstatte en halv porsjon usunn mat med nøtter (per dag) kan være en enkel strategi for å forebygge gradvis, langtids vektøkning og fedme.

Les også: En neve nøtter om dagen kan være lurt

Øker metthetsfølelsen

Årsakene til at det å spise nøtter kan være positivt for vekten, er mange, skriver forfatterne. Nøtter krever at man tygger dem godt, noe som gjør at man ikke spiser så raskt. Det høye fiberinnholdet i nøtter kan forsinke tømmingen av magesekken, øke metthetsfølelsen og undertrykke sult og lyst til å spise. Fibrene i nøtter gir også en større binding av fettsyrer i tarmen, noe som fører til større kaloriutskillelse. Det finnes bevis på at den høye andelen umettet fett i nøtter øker fettsyreoksidasjonen og øker hvileforbrenningen, noe som også kan bidra til å dempe vektøkningen.

Forfatterne påpeker at deltagerne i stor grad var helsepersonell med relativt høy sosioøkonomisk status, og at det derfor ikke er sikkert at resultatene er de samme for andre deler av befolkningen. Styrkene til analysen er det høye antallet deltagere, lang observasjonstid, og at begge kjønn er representert.

Kilder

Referanser

  1. Liu X, Li Y, Guasch-Ferré M et al. Changes in nut consumption influence long-term weight change in US men and women. BMJ Nutrition, Prevention & Health 2019. nutrition.bmj.com