Nyhetsartikkel

Det er aldri for sent å endre kosthold

Legger du om kostholdet ditt i dag, og lever slik i årene som kommer, kan gevinsten være mange flere leveår.

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

En studie fra Harvard T.H. Chan School of Public Health som ble publisert i The New England Journal of Medicine1 i juli i 2017, viser at det er aldri for sent å få helseeffekt av et bedre kosthold. 

Les mer om studien her

Mindre risiko for tidlig død

Forskerne bak studien så på selvrapporterte kostholds- og helsedata fra nesten 74.000 friske menn og kvinner over en 12-årsperiode.

Les også: Bytt til riktig fett

Deretter så forskerne på deltakernes dødsrisiko i ytterligere 12 år. Resultatene var som følger: Folk som forbedret kostholdet mest, hadde nesten 17 prosent mindre sannsynlighet for å dø i forsøksperioden sammenlignet med de som ikke forbedret kostholdet til det bedre.

Les også: Brokkoli - mer enn mat 

En liten forbedring gagner også

Å endre til et sunnere kosthold var definert som å spise mer fullkorn, grønnsaker, frukt, nøtter og fisk. Og mindre rødt kjøtt og foredlede kjøttprodukter - og mindre sukkerholdige drikker.

Les også: Dette er middelhavsdietten

Ifølge omtalen av studien på Harvard T.H. Chan School of Public Health sine nettsider2, er dette den første studien som viser at det å velge sunne matvarer over en lengre periode, er forbundet med lavere total- og kardiovaskulær dødelighet. Forskerne understreker også viktigheten av å opprettholde sunne matmønstre på lang sikt.

- Samlet sett understreker våre funn fordelene med sunne spisemønstre. Vår undersøkelse indikerer at selv beskjedne forbedringer i kostholdet kan påvirke dødelighetsrisikoen positivt. Omvendt kan det å spise mat av dårligere kvalitet øke risikoen, sier Mercedes Sotos-Prieto, som har ledet studien ved Harvard.

Les også: Fibberrik mat og hjerteinfarkt

Kilder

Referanser

  1. M Sotos-Prieto, S Bhupathiraju, et.al. Association of Changes in Diet Quality with Total and Cause-Specific Mortality. N Engl J Med 2017. DOI:0.1056/NEJMoa1613502
  2. Todd Datz, Improving diet quality over time linked with reduced risk of premature death www.hsph.harvard.edu