Nyhetsartikkel

Dette er FODMAP-reduserte matvarer

Forskning viser at du kan redusere mageproblemer i forbindelse med irritabel tarm (IBS) ved å unngå visse matvarer. Her er listen over matvarene du trygt kan spise - og som du bør begrense.

Temaside om Korona

1Dietten som anbefales til denne pasientgruppen blir kalt for FODMAP-redusert diett. FODMAP er et engelsk ord satt sammen av begynnelsesbokstavene til bestemte sukkerarter i maten som suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned ved gjæring («fermentering») av mikrober i tykktarmen.

Listen over FODMAP-reduserte matvarer finner du ved å trykke på lenken i den blå boksen lenger ned i artikkelen.

Les vår artikkel om FODMAP-redusert kost her

Jørgen Valeur, lege og forsker ved Klinikk for medisin og Unger-Vetlesens institutt ved Lovisenberg Diakonale Sykehus, forteller til NHI.no at det i de senere årene er publisert studier av høy kvalitet som viser at mageplagene ved IBS kan lindres ved å redusere inntaket av visse typer tungt fordøyelige karbohydrater.

- Det er etterhvert god dokumentasjon for at dette kan hjelpe og det bør derfor prøves ut. Det er vanskelig å gjøre studier på effekter av kostholdsendringer, men dette er undersøkt på beste måte, ikke minst i studier fra The Monash University i Australia. Vi har ingen holdepunkter for at man blir frisk av å følge denne dietten, men symptomene kan bli mindre plagsomme, sier Valeur.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Før man begynner å sjekke ut om man er intolerant mot matvarer, må man få avkrefte annen alvorlig tarmsykdom, som Chrons sykdom, cøliaki eller ulcerøs colitt.

Det er viktig å være klar over at det finnes mange forskjellige matvarelister på nett.

Ernæringsfysiolog Torunn Knudsen ved Lovisenberg sykehus sier i et intervju med NHI.no at hun anbefaler å følge listene til overnevnte The Monash University, som også stadig oppdaterer listene etter som nye matvarer testes.

Her bringer vi en noe redigert liste over 23matvarer med lav, moderat eller høy FODMAP. Kilder til lista er Haukeland universitetssykehus og The Monash Universty.

Det kan forekomme endringer basert på nye analyser som
ikke er oppdatert i disse listene. Enkelte matvarer kan være trygge hvis de kun spises i små mengder. På samme måte som matvarer kan være nei-mat hvis mengden er for stor. 

 
    Se listen over matvarer her

 

  • Ifølge Julianne Lyngstad (forfatter av boka Godt for magen) tåler mange med IBS store havregryn, og hun mener derfor at store havregryn bør stå på lista under lavFODMAP. Men presiserer at man må prøve seg fram for å finne ut hvor mye man tåler.
  • Glutenfrie produkter: Til tross for å være laget på lav FODMAP kornsorter, kan de likevel inneholde andre høy FODMAP-ingredienser. Dette gjelder spesielt grove produkter. Eksempel eplefiber, inulin, soyamel, sikorirot, (sukker)roefiber, fruktose, honning og løk.
  • Alle friske urter er lavFODMAP
  • Skal du søte maten, er følgende lavFODMAP: Aspartman, sakkarin, stevia, sukkert (brunt og hvitt), palmesukker, råsukker, lønnesirup. Honning, isomalt og agavesirup er høyFODMAP.
  • Mørk sjokolade er lavFODMAP.
  • Vaniljeessens er lavFODMAP
  • Spelt: Inneholder mindre fruktaner enn hvetemel, men er likevel ikke fruktanfritt. En del tåler spelt godt, og kan erstatte hvetemel med speltmel. Det har vist seg at surdeigsbrød av spelt har lavere fruktaninnhold på grunn av at gjæringsprosessen i surdeigen bryter ned noe av fruktanene. Velg i stedet de andre alternativene til kornproduktene dersom du opplever at du ikke tåler speltmel.

Ved The Monash University er det gjort flere studier om FODMAP-redusert kost. De har samlet mye av informasjonen på universitetets hjemmesider, og oppdatert informasjon om nylig testede matvarer finner du her

Kilder

Referanser

  1. G Makharia, Gibson P, et.al. Diet and the Gut. World Gastroenterology Organisation Global Guidelines 2018. www.worldgastroenterology.org
  2. https://www.monashfodmap.com/
  3. Helse Bergen, Haukeland Universitetssjukehus, LavFODMAP - mat ved IBS helse-bergen.no
  4. PatientINFO, LOW-FODMAP DIET. What Is the Low-FODMAPDiet? aga-cms-assets.s3.amazonaws.com