Nyhetsartikkel

Er tofu sunt?

Tofu er koagulert soyamelk - laget av soyabønner. Særlig i det asiatiske kostholdet brukes tofu mye, men det blir stadig mer vanlig også i Norge.

Tofu lages av koagulert soyamelk - som igjen er laget av soyabønner. Dette presses i en form og av utseende og konsistens kan det minne om fetaost.

Tofu kan brukes til mye. Den er nøytral på smak og blir oftest smakstilsatt. Å marinere tofu er vanlig. Men hvor bra er egentlig denne matretten for kroppen vår?

Tofu 4.jpg

Næringsinnhold

La oss først se på næringsinnholdet: 

100 gram med tofu inneholder: 

  • Kalorier: 144 
  • Proteiner: 17 gram
  • Karbohydrater: 3 gram
  • Fiber: 2 gram
  • Fett: 9 gram

Tofu inneholder også essensielle aminosyrer som kroppen trenger og er rik på mineraler og vitaminer, inkludert kalsium, mangan, jern og vitamin A.

Det meste av fettet er av den sunne flerumettede typen. Det høye nivået av protein gjør tofu til et godt alternativ til kjøtt.

Tofu .jpg

Østrogen-bekymring

Tofu og andre matvarer av soya inneholder planteøstrogen - isoflavoner - som fungerer som en svak form av hormonet østrogen. Det har vært bekymringer for om soya derfor kan forårsake for eksempel infertilitet eller andre problemer hos menn. Dette er en myte og ikke basert på vitenskap, ifølge American Heart Association1.

På den andre siden er det kjent at planteøstrogen kan ha en positiv effekt for kvinner som har plager i forbindelse med overgangsalderen. 

Relis2 (offentlig informasjonstjeneste om legemidler) skriver at isoflavoner fra soya omdannes blant annet i tarmen til aktive, østrogenlignende forbindelser. Omfanget av denne tarmmetabolismen kan variere fra person til person, blant annet på grunn av variasjon i tarmflora. Man kan derfor tenke seg at enkelte kan få en mer uttalt effekt enn andre.

Bra for hjertet

Forskning har også vist at soyamatvarer som tofu kan ha kolesterolsenkende effekter, og at det er bra for hjertehelsen3

Eksperter mener det kan være kombinasjonen av fiber, protein og isoflavoner i tofu som kan gi helsemessige gunstige effekter for hjertet.

Blant annet viser en studie fra 2021 publisert i European Journal of Nutrition4 at mennesker som spiste soya fire eller flere dager i uken, hadde lavere risiko for å dø av et hjerteinfarkt sammenlignet med personer som aldri eller sjelden spiste soya.

En annen studie publisert i Circulation5 i 2020 blant amerikanske helsepersonell, viser at de som spiste minst et måltid med tofu i uken, hadde 18 prosent lavere risiko for hjertesykdom sammenlignet med de som sjelden spiste tofu.

Tofu.jpg

Noen bør unngå tofu

Men noen pasienter advares mot å spise tofu. Det er pasienter som tar legemidler som kalles MAO-hemmere (monoaminoksidasehemmere) mot stemningslidelser eller Parkinsons sykdom.

Tofu inneholder tyramin, en aminosyre som bidrar til å balansere blodtrykket. Ifølge Mayoclinic6 kan MAO-hemmere blokkere enzymet som bryter ned tyramin. Kombinerer man disse to, kan blodtrykket bli for høyt. 

 

Referanser

  1. Michael Merschel, Clearing up questions on whether tofu is healthy, American Heart Association News www.heart.org
  2. Tofupill og østrogen, Relis relis.no
  3. Ramdath D, Emily M. T. Padhi M. T. E, et.al. Beyond the Cholesterol-Lowering Effect of Soy Protein: A Review of the Effects of Dietary Soy and Its Constituents on Risk Factors for Cardiovascular Disease. Nutrients 2017. www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Wang X, Yu C, et.al. Consumption of soy products and cardiovascular mortality in people with and without cardiovascular disease: a prospective cohort study of 0.5 million individuals. European Journal of Nutrition 2021. link.springer.com
  5. Ma L, Liu G, et.al. Isoflavone Intake and the Risk of Coronary Heart Disease in US Men and Women. Circulation 2022. www.ahajournals.org
  6. Mayoclinic, Monoamine oxidase inhibitors (MAOIs) www.mayoclinic.org
  7. Danny Bonvissuto, Tofu, WebMD www.webmd.com
  8. Alina Petre, What Is Tofu, and Is It Healthy?, Healthline nhi.no