Nyhetsartikkel

Fall og vitamin D

Selv om tilskudd av vitamin D kan virke forbyggende mot fall, er det ingen fordel å ta høye doser.

Temaside om Korona

Det konkluderer forskning publisert i tidsskriftet the Annals of Internal Medicine1.

Et kosthold med tilstrekkelig Vitamin D er blitt satt i sammenheng med bedre muskelstyrke og forebyggende effekt mot fall hos eldre mennesker - selv om forskningen ikke er samstemt om dette. 

Forskerne bak denne aktuelle studien viser til at vitamin D kan øke muskelstyrken og forbedre balansen, men med budskapet: blir det for mye, kan effekten virke mot sin hensikt. 

Les også: Forebygging av fall

Mye er ikke bedre

Studien er finansiert av National Institute on Aging. Den viste at 1000 (eller mer) IE per dag (tilsvarer 25 mikrogram) med vitamin D ikke var bedre enn 200 IE  per dag for å forhindre fall. 200 IE er en dose som tilsvarer omtrent halvparten av den typiske mengden i multivitaminer.

Appel David Molina er en av forskerne bak studien og sier at det ikke er noen fordeler med høye doser vitamin D. Høye doser representerer heller potensielle skader. 

Les også: Høydosebehandling med vitamin D for å styrke beinmineral tettheten?

Hun mener det råder en misforståelse: hvis det viser seg at det er helsefordeler med litt tilskudd, tror mange at mye vil være enda bedre. 

- Men for noen vitaminer utgjør høydosetilskudd mer risiko enn fordeler. Det er en reell mulighet for at høyere doser vitamin D øker risikoen og alvorlighetsgraden av fall, sier David Molina i en nyhetsmelding fra Johns Hopkins Medicine2.

Les også: Vitamin D-mangel

- Ta en prat med legen

Undersøkelsen hadde to faser. I løpet av den første fasen, doseringsfasen, fikk deltakerne en av fire doser vitamin D: 200 IE per dag (kontrolldosen), 1000 IE per dag, 2000 IE per dag og 4000 IE per dag.

I den første fasen ble fallraten i de tre høyeste doseringsgruppene sammenlignet for å se hvilken dose som hadde den laveste fallraten. Her viste resultatet at gruppen som fikk 1000 IE per dag hadde en lavere fallrate enn de som fikk 2000 og 4000 IE  per dag.

I bekreftelsesfasen ble tid til første fall i gruppen med høyere doser (1000 IE per dag) sammenlignet med tid til første fall i kontrollgruppen (200 IE per dag). Forskerne fant at 1000 IE per dag med vitamin D ikke var bedre enn 200 IE per dag for å forhindre fall.

Appel anbefaler eldre å diskutere fallrisiko og vitamin D-nivå med legen sin for  å finne ut om de bør fortsette med vitamin D-tilskudd eller ikke.

Les også: Også spreke eldre må trene for å unngå fall

Kilder

Referanser

  1. Appel Lawrence J., Michos Erin D., et al. The Effects of Four Doses of Vitamin D Supplements on Falls in Older Adults. Annals of Internal Medicine 2020. doi:https://doi.org/10.7326/M20-3812
  2. https://www.hopkinsmedicine.org/news/newsroom/news-releases/study-finds-no-benefit-possible-harm-to-seniors-fall-risks-with-higher-doses-of-vitamin-d