Nyhetsartikkel

Fisk forebygger hjerneslag

To porsjoner fisk i uka virker forebyggende mot hjerneslag. Men fiskeolje som kosttilskudd har ikke samme effekt.

To porsjoner fisk i uka virker forebyggende mot hjerneslag, men fiskeolje som kosttilskudd har ikke samme effekt.

Det er en studie som nylig er publisert i tidsskriftet British Medical Journal (BMJ) som viser at å spise minst to porsjoner fet fisk i uka, kan kobles til redusert risiko for slag. Men å spise fiskeolje i form av kosttilskudd synes ikke å ha samme effekt.

Les også: Fisk er sunt

Å spise fisk og omega 3- fettsyrer regelmessig er forbundet med redusert risiko for koronar hjertesykdom, og i kostådene blir vi anbefalt å spise minst to porsjoner fisk i uka. Men om det samme gjelder for hjerneslag, har vært uklart, ifølge forfatterne bak BMJ-artikkelen.

Les også: Mat for hjertet

Lavere risiko

Et internasjonalt forskerteam analyserte 38 studier for å avklare sammenhengen mellom det å spise fisk og risikoen for slag eller drypp (TIA).

De 38 studiene omfattet nesten 800 000 personer i 15 land og inkluderte både pasienter som hadde hjerte- og karsykdom, og mennesker med lav risiko for å utvikle sykdommen.

Totalt 34.817 hjernekar hendelser ble registrert i løpet av studiene.

Etter å ha justert for flere risikofaktorer, viste det seg at de som spiste omtrent fire porsjoner fisk i uka hadde seks prosent lavere risiko for hjertekar sykdom sammenlignet med de som spise en eller færre porsjoner fisk i uka. De som spiste fem eller flere porsjoner i uka, hadde 12 prosent lavere risiko.

Les også: Fiskeolje kan foreverre hjertesykdom

Hvorfor fisk?

Kosttilskudd med omega 3 ble altså ikke koblet til den samme reduksjonen i risiko.

Flere grunner kan forklare den gunstige effekten av å spise fisk på blodårene våre, sier forfatterne.

For eksempel kan årsaken være interaksjoner mellom et bredt spekter av næringsstoffer, som vitaminer og essensielle aminosyrer, som vanligvis finnes i fisk. Alternativt kan det å spise mer fisk føre til en reduksjon i andre matvarer, som rødt kjøtt, som er skadelig for blodårene.

Les også: Forebygging av hjerneslag, noen råd

En annen teori er at høyt inntak av fisk rett og slett kan være en indikator på et generelt sunnere kosthold eller høyere sosioøkonomisk status, som begge er assosiert med bedre helse i sirkulasjonssystemet.

Kilder

Referanser

  1. Chowdhury R, Stevens S. et.al. Association between fish consumption, long chain omega 3 fatty acids, and risk of cerebrovascular disease: systematic review and meta-analysis. BMJ 2012.