Nyhetsartikkel

Gluten eller FODMAP - hvem har skylda?

Personer med irritabel tarm kan merke at plagene lindres både ved å utelate gluten i kosten og ved å prøve en diett lav på FODMAP.

Mange har problemer med irritabel tarm (IBS). Periodevis har 10-15 prosent av befolkningen symptomer på dette. Forskning viser at en spesiell diett der man utelater en gruppe tungt fordøyelige («langsomme») karbohydrater, kan lindre plagene. Det er dette som er lav FODMAP-dietten. Studier fra Australia og England viser at 76 prosent av de som lider av irritabel tarm, blir bedre ved å spise mat med redusert FODMAP-innhold.

Cøliaki, som er en tarmsykdom med symptomer som kan likne på IBS, skyldes overfølsomhet mot proteinet gluten som finnes i ulike kornslag, særlig hvete, bygg og rug.

Om man lider av irritabel tarm syndrom, vil man kanskje også legge merke til at det å fjerne gluten fra kosten kan bidra til å redusere mageproblemene. Men mens mennesker med cøliaki må unngå gluten fordi det fører til skade på tarmkanalen, er ikke nødvendigvis personer med IBS og andre fordøyelsesproblemer allergisk eller intolerant mot gluten spesifikt.

At personer med IBS kan oppleve symptomlindring når de unngår gluten, kan være fordi kornsortene som inneholder gluten - hvete, bygg og rug - også er matvarer med mye FODMAP.

Soyasaus

FODMAP er et engelsk ord satt sammen av begynnelsesbokstavene til bestemte sukkerarter i maten som suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned ved gjæring («fermentering») av mikrober i tykktarmen. FODMAP (fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler) omfatter fruktsukker (fruktose), melkesukker (laktose), frukto- og galaktooligosakkarider (fruktaner og galaktaner) og polyoler (sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol).

I en diett lav på FODMAP bør altså hvete begrenses. Det er på grunn av det høye nivået av fruktaner i FODMAP. Det samme gjelder også rug og bygg.

Men produkter som inneholder spor av hvetegluten, trenger man ikke å utelukke i FODMAP-redusert kost ved IBS. For eksempel kan soyasaus inneholde gluten. Dette vil i følge forskere fra Monash University i Australia (som regnes som å være best og fremst innen forskning på FODMAP) mange tolerere. Derimot er glutenfri kost nødvendig i behandlingen av cøliaki.

Les også:Dette er FODMAP-reduserte matvarer

Forveksling

FODMAP

Mens det er proteinet gluten i disse kornsortene som forårsaker fordøyelsesproblemer ved cøliaki, synes det å være karbohydratene (FODMAP) som forårsaker IBS. Derfor er det viktig å merke seg at mennesker med cøliaki må unngå gluten konsekvent, mens mennesker med irritabel tarm kan tåle varierende mengder av matvarer med gluten uten å oppleve symptomer.

En annen årsak til at man forveksler gluten med FODMAP er som nevnt at mange glutenholdige matvarer også inneholder FODMAP. Hvis du slutter å spise matvarer som brød, pasta og frokostblandinger og begynner å få mindre symptomer, kan det være lett å tenke det er takket være fraværet av gluten.

Les også: FODMAP-redusert diett hjelper mot irritabel tarm

Erstatninger

Når man fjerner de viktigste kildene til hvete fra kosten i forbindelse med en slik diett, trenger man alternativer. Monash University har formidlet disse alternativene på sine nettsider:

MatUnngåEgnet alternativ
BrødFullkorn hvetebrød, rugbrød 2 skiver spelt surdeigsbrød, 2 skiver glutenfri brød, 1 skive havresurdeigsbrød
Korn og kornblandingMüsli med innehold av hvete Havre (1/4 kopp), quinoa flak (1 kopp), Cornflakes (1/2 kopp)
PastaHvetepastaGlutenfri pasta (1 kopp), quinoa pasta (1 kopp)
KjeksKjeks og knekkebrødRiskaker (2 stk)

Produkter som inneholder bare små mengder av hvete, kan pasienter med IBS tolerere. For eksempel små mengder hvete i kjeks eller kaker.

Les også: Irritabel tarm - mange får hjelp med FODMAP-dietten

Rismelk og kokosvann

Ved The Monash University er det gjort flere studier om FODMAP-redusert kost. De har samlet mye av informasjonen på universitetets hjemmesider, og oppdatert informasjon om nylig testede matvarer finner du her.

Listene over matvarer med eller uten FODMAP blir stadig oppdatert. Et eksempel er rismelk, som har stått på listen over varer med lite FODMAP. Nye tester har funnet at rismelk inneholder mye FODMAP, men forskere ved The Monash University presiserer at det ikke trenger å gjelde alle typer rismelk.

Det samme gjelder kokosvann - testene på kokosvann viser at 250 ml inneholder så mye FODMAP at det bør unngås. Mindre porsjoner kan tolereres.

Les mer om dette her