Informasjon

Hard mage - matvarene som kan hjelpe

Sliter du med forstoppelse, hard eller treg mage? Her er matvarene som kan løse problemet.

Forstoppelse defineres som treg, hard eller sjelden avføring. Det er en ganske vanlig plage, og heldigvis finnes det råd.

Blant annet er det enkelte matvarer du med fordel kan spise om avføringa er hard eller treg. 

Les også: Forstoppelse hos barn

Hard mage - matvarene som kan hjelpe 4.jpg
Pærer inneholder både vann og fiber - og er bra for fordøyelsen.

Råd mot hard mage

Hos mange personer kan man ikke peke på klare årsaker til forstoppelse - at magen er hard. De vanligste forklaringene er uregelmessige avføringsvaner, fiberfattig kosthold, lite fysisk aktivitet, høy medisinbruk, misbruk av avføringsmiddel og tilstanden irritabel tarm.

Les også: Forstoppelse og hverdagskost

Dermed er fysisk aktivitet, et kosthold med mye fiber og det å drikke rikelig med vann, en nøkkel til å regulere doaktiviteten positivt

Men det er også enkelte matvarer det kan være lurt å spise. Det amerikanske helsenettstedet WebMD har laget en liste over hva som kan være lurt å spise om du har slike problemer med magen.

 

Hard mage - matvarene som kan hjelpe_ 3jpg.jpg
Svisker kan fungere like bra mot hard mage som enkelte avføringsmidler.

Mat mot forstoppelse

  • Bringebær: Dette er bær som inneholder mye fiber. Sammen med yoghurt, blir dette et måltid som også er rikt på kalsium og vitamin c.
  • Pærer: Denne frukten inneholder både vitaminer og antioksidanter. Siden den også er full av fiber og vann, kan det være lurt å spise pærer om du sliter med forstoppelse.
  • Popcorn: Dette er fiberrik og sunn snack - så lenge du ikke bruker for mye salt og smør under tilberedelsen.
  • Vannmelon: Vannmelon inneholder ikke mye fiber, men den består av over 90 prosent vann - som er bra for tarmen. Frukten er også full av næringsstoffer, antioksidanter og vitaminer A, B og C. Og visste du at vannmelon inneholder lycopen, som bidrar til å beskytte deg mot UV-stråler?
  • Havregrøt: Dette er en god kilde til fiber, og havren absorberer også mye vann som hjelper til med fordøyelsen. Bonus: Havregrøt kan også bidra til å redusere LDL (det dårlige kolesterolet) og gir deg komplekse karbohydrater, protein, kalsium og jern.
  • Svisker: Svisker kan være gode i yoghurt, på ost eller sammen med fjærfe og i desserter. Dette er en matvare som virkelig hjelpe tarmen i gang, og kan i enkelte tilfeller fungere bedre enn reseptfrie avføringsmidler.
  • Yoghurt: Bakteriene som gjør melk til yoghurt, er også gode for fordøyelseskanalen. Yoghurt med levende kulturer eller probiotika kan i enda større grad enn vanlig yoghurt hjelpe til med fordøyelsen.
  • Linser: Linser inneholder, i tillegg til fiber, også mye protein.
  • Vann: Rett fra springen, kald, varm, i supper, i frukt og grønnsaker - vann kan gjøre godt når tarmen krangler.

 

Kilder

Referanser

  1. www.webmd.com