Nyhetsartikkel

Høyt inntak av planteprotein gir lavere risiko for (tidlig) død

Et kosthold med høyt inntak av planteprotein er forbundet med lavere risiko for tidlig død, og støtter opp om kostholdsanbefalinger der vi rådes til å øke inntaket av planteprotein.

Temaside om Korona

Dette konkluderer forfatterne av en samleanalyse som ble publisert i British Medical Journal i juli 20201.

Proteinrikt kosthold, særlig fra planter som belgfrukt (erter, bønner og linser), hele korn og nøtter har blitt forbundet med lavere risiko for utvikling av diabetes type 2, hjertesykdom og slag, mens regelmessig inntak av rødt kjøtt og høyt inntak av protein fra animalske kilder har blitt forbundet med flere helseproblemer.

Les også: Protein i den vegetariske kosten

715 000 deltagere og 113 000 dødsfall

Dog har data om forbindelsen mellom ulike typer protein og død vært motstridende. Dette var bakgrunnen for at forskere fra Iran og USA så nærmere på det potensielle dose-responsforholdet mellom det totale inntaket av animalsk protein og planteprotein, og risiko for død uansett årsak, av hjerte- og karsykdommer og kreft.

Forfatterne analyserte 32 studier som alle ble grundig sjekket for mulige feilkilder (bias). I løpet av oppfølgingsperioden på 32 år var det 113 039 dødsfall blant de 715 128 deltagerne. 16 429 var forårsaket av hjerte- og karsykdom, mens 22 303 var forårsaket av kreft.

Resultatene viste at høyt inntak av protein var forbundet med lavere risiko for (tidlig) død enn lavt inntak av protein. Inntak av planteprotein var forbundet med åtte prosent lavere risiko for tidlig død uansett årsak, og tolv prosent lavere risiko for død på grunn av hjerte- og karsykdom. En dose-respons analyse fra 31 studier viste også at ytterligere tre prosent planteprotein om dagen var forbundet med fem prosent lavere risiko for død uansett årsak.

Les også: Belgfrukter - supermat

Bidrar til lavere risiko for sykdom

Inntak av animalsk protein hadde ingen betydelig innvirkning på risiko for hjerte- og karsykdom eller kreft. 

Mulige årsaker til at planteproteinet var så gunstig for helsen, er blant annet at det har gunstig innvirkning på blodtrykk, kolesterol og blodsukker, som kan bidra til lavere risiko for sykdommer som diabetes type 2 og hjertesykdommer.

Disse funnene kan ha viktige konsekvenser for folkehelsen, ettersom inntaket av planteprotein kan økes relativt enkelt ved å erstatte animalsk protein, og det kan ha stor innvirkning på levetid, mener forfatterne.

Det er behov for ytterligere studier på dette området, men disse funnene støtter sterkt opp om de eksisterende kostholdsanbefalingene der vi rådes til å øke forbruket av planteprotein, konkluderer forfatterne.

Les også: Risiko for iskemisk hjertesykdom og slag hos kjøttspisere, fiskespisere og vegetarianere

Kilder

Referanser

  1. Naghshi S, Sadeghi O, Willen WC, Esmaillzadeh A. Research: Dietary intake of total, animal, and plant proteins and risk of all cause, cardiovascular, and cancer mortality: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective cohort studies. BMJ 2020. www.bmj.com