Nyhetsartikkel

Hvor mye kaffe er for mye?

Fordeler og ulemper ved å drikke kaffe er undersøkt i utallige forskningsrapporter. Hvis noen kopper er helsebringende, hvor mye må til for å gi motsatt effekt? En ny forskningsrapport viser at grensen går på seks kopper.

En ny forskningsrapport1 fra University of South Australia mener å ha svaret på hvor mange kopper kaffe per dag som må til for at risikoen for hjertesykdom øker.

Resultatene viser at det å drikke seks eller flere kopper kaffe om dagen kan øke risikoen for å få hjertesykdom med opptil 22 prosent.

Forskerne mener at koffein i en viss mengde kan gi høyt blodtrykk - som igjen kan føre til hjertesykdom.

Studien er publisert i The American Journal of Clinical Nutrition.

Har funnet knekkpunktet 

Dette skal være den første studien som undersøker og setter en slik øvre grense for hvor mange kopper som må til for at risikoen for hjerte- og karsykdom øker.

- For å opprettholde et sunt hjerte og et sunt blodtrykk, må folk begrense kaffen til færre enn seks kopper om dagen. Våre data viser at seks kopper er knekkpunktet der koffein begynner å påvirke helsa negativt, sier professor Elina Hyppönen ved Australian Centre for Precision Health i en nyhetsmelding på universitetet sine hjemmesider. 

Flere studier har antydet at å drikke kaffe kan gi flere helsefordeler, og at man også blir mer fokusert og produktiv ved å drikke kaffe. Det blir blant annet hevdet at kaffe kan bidra til å opprettholde hjernehelsen, gi økt levetid, redusere risiko for prostatakreft, diabetes, hjerte- og karsykdom og Parkinsons sykdom. 

Men det som kanskje gjelder for all mat og drikke - også det som er mest næringsrikt og sunt - er at det en grense for hvor mye som er greit. 

Studerte et bestemt gen

Forskerne bak studien har sett på enzymet CYP1A2 - som spiller en nøkkelrolle i koffeinnedbrytningen. Mennesker med dette genet omsetter koffein mindre effektivt.

Dette kan føre til at de har økt risiko for å utvikle høyt blodtrykk og kardiovaskulær sykdom. 

I den nye studien undersøker forskerne hvor mye kaffe som ville øke kardiovaskulær risiko for mennesker med og uten denne genetiske varianten.

For å finne ut dette, analyserte forskerne dataene på 347.077 personer i alderen 37-73 år, hvorav 8.336 hadde kardiovaskulær sykdom. De fikk tilgang på dataene gjennom den britiske biobanken. 

I analysen så forskerne på hvor mye kaffe deltakerne drakk om dagen, uansett om de hadde den genetiske varianten som resulterte i sakte koffeinnedbrytning, og hvor sannsynlig det var at de skulle utvikle kardiovaskulær sykdom.

Resultatene viste at det var mengder kopper kaffe som var avgjørende for økningen i kardivakulær risiko. Om deltagerne hadde den genetiske varianten, så ikke ut til å bety så mye. 

Hva er sant om kaffe?

Kaffe har vært gjenstand for mye forskning. Å drikke moderate mengder kaffe er som nevnt forbundet med en rekke helsefordeler.

I 2018 ble det publisert en studie i tidsskriftet JAMA Internal Medicine, som peker i motsatt retning av studien publisert i The American Journal of Clinical Nutrition.

JAMA-studien påpeker at moderate mengder kaffe er forbundet med flere helsefordeler. Men den konkluderer også med at store mengder kaffe er forbundet med lavere risiko for død.

Les mer om studien her

Dermed spriker forskningen: Noen mener mye kaffe gir samme helsegevinst som litt kaffe, mens andre mener det er et tak for hvor mye kaffe som er greit å drikke. 

Kanskje kan det da være en idé å se til de gamle grekerne og Aristoteles som oppfordrer til leveregelen om å følge den gyldne middelvei. Det er sjelden en feil vei å gå. 

Kilder

Referanser

  1. Zhou A, Hyppönen A. Long-term coffee consumption, caffeine metabolism genetics, and risk of cardiovascular disease: a prospective analysis of up to 347,077 individuals and 8368 cases. The American Journal of Clinical Nutrition 2019. doi.org
  2. https://www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190510095102.htm
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325200.php