Nyhetsartikkel

Hvorfor er det lurt å spise chili?

Du kjenner sikkert følelsen av brann i ganen og svett panne under et måltid med mye chili? Trolig har du godt av det.

Chili inneholder A, B og C-vitaminer og er verdens mest brukte krydder.

Chili tilhører samme plantefamilie som paprika, men innholdet av et stoff kalt capsaicin er 30 ganger så høyt som i paprika.

Det er dette kjemiske stoffet som gjør at chili er sterkt og gir en brennende smak i munnen. Og det er nettopp capsaicin det blir knyttet helsefordeler til i ulike studier

Brenner i munnen

Chili

Capsaicin er svært irriterende på slimhinner og hud, og det binder seg til smertereseptorer som normalt reagerer på varme.

I utgangspunktet skaper capsaicin en brennende følelse i munnen - og teorier handler om at dette øker adrenalinet i kroppen og bryter ned fett raskere. Det er gjort endel forskning på capsaicin, og en studie publisert i The Journal of Nutritional Biochemistry tyder på at dette stoffet påvirker fettforbrenningen positivt.

Les mer om denne studien her

At et kosthold med chili blir koblet til redusert appetitt og energiinntak, og dermed kan redusere risikoen for overvekt og fedme, er også konklusjonen i en annen studie publisert i British Journal of Nutrition.

Godt for hjertet og blodsukker

Chili

Er det mulig å lure seg selv til å tro at man har spist mer enn man har? Kanskje kan capsaicin være til hjelp. En studie mener å bevise at det å spise capsaicin øker metthetsfølelsen og forhindrer overspising.

For å få kontroll over porsjonene kan det altså være verdt å bruke chili i maten.

Les mer om denne studien her.

Ifølge den britiske helseportalen Patient.uk, er det også andre mulige helsegevinster ved å spise chili: det kan påvirke blodsukkeret positivt. Forfatteren av artikkelen mener chili bør ha en plass i et sunt og hjertevennlig kosthold.

Bortsett fra å være rik på capsaicin, er chili også rik på vitamin C. Dette er en kraftig antioksidant som kan bekjempe frie radikaler i kroppen og reduserer tegn på aldring, ifølge Patient.uk.

En studie publisert i BMJ i 2015, har også undersøkt sterkt krydret mat og satt det i sammenheng med levetid. Forskerne bak denne studien konkluderer med at de som spiste sterkt krydret mat seks til sju dager i uka, hadde 14 prosent lavere risiko for tidlig død enn personer som spiste krydret mat mindre enn en dag i uka. Folk som ofte spiste krydret mat, viste også en lavere risiko for å dø av kreft, hjertesykdom eller luftveisykdommer.

BMJ-studien var en stor befolkningsstudie, og forskerne bak beskriver hvordan den gode effekten av krydder med capsaicin lenge har vært dokumentert i eksperimentelle studier og små befolkningsstudier. Blant annet har en økologisk studie vist at populasjoner med et høyt forbruk av krydder, har en lavere forekomst av kreft.