Nyhetsartikkel

Irritabel tarm - mange får hjelp med FODMAP-dietten

Forskning viser at mat med lavt FODMAP-innhold hjelper mange.

Hopp til innhold

Studier fra Australia og England viser at 76 prosent av de som lider av irritabel tarm, blir bedre ved å spise mat med lavt FODMAP-innhold.

Mange har problemer med irritabel tarm (irritable bowel syndrome, IBS). Forskning viser at en spesiell diett der man utelater en gruppe tungt fordøyelige («langsomme») karbohydrater, kan lindre plagene.

- Dietten består av elementer man har kjent til lenge. Man har lenge visst at fruktose, polyoler og laktose hver for seg gir problemer for pasienter med irritabel tarm, sier Mette Borre til NHI.no.

Hun er klinisk ernæringsfysiolog ved medisinsk avdeling ved Århus Universitetshospital - med sykdommer i magetarmkanalen og irritabel tarm som spesialfelt. Hun er også en av forfatterne bak boken: "Low FODMAP diet – giver ro i maven".

FODMAP er et engelsk ord satt sammen av begynnelsesbokstavene til bestemte sukkerarter i maten som suges dårlig opp i tynntarmen, men blir brutt ned ved gjæring («fermentering») av mikrober i tykktarmen. Å følge en slik diett innebærer å begrense inntaket av matvarer med høyt innhold av kortkjedede karbohydrater og sukkeralkoholer, såkalte "FODMAP matvarer".

Her ser du en liste over matvarer med lite og mye FODMAP

FODMAP (fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler) omfatter fruktsukker (fruktose), melkesukker (laktose), frukto- og galaktooligosakkarider (fruktaner og galaktaner) og polyoler (sorbitol, mannitol, xylitol og maltitol).

- Dietten endrer tarmfloraen så det ikke dannes så mye luft i tarmen. Dermed blir pasientene mindre oppblåste og får færre smerter. Ved å fjerne de karbohydratene (fruktose, laktose og oligosakkarider samt sukkeralkoholer) som tarmen ikke kan nedbryte, passerer de andre karbohydratene, protein og fett langsommere gjennom tarmen – og dermed unngår pasientene den tynne avføringen. Resultatet blir derved mindre luft og oppblåsthet, færre smerter og endret konsistens på avføringen, sier Borre.

Matvarer med lavt innhold av FODMAP er mye studert i England og Australia, og flere studier viser at dietten har god effekt på mennesker som sliter med irritabel tarm. Blant annet har studier vist at 76 prosent av dem som lider av irritabel tarm, blir bedre ved å spise mat med lavt FODMAP-innhold.

Her er en oversikt over studier fra Kings Collge i London og Monash University i Australia.

Ukjent årsak

Ifølge Mette Borre kjenner man ikke årsaken til irritabel tarm. På sine hjemmesider skriver hun at man har lett etter en forklaring blant mange områder av tarmens funksjon - blant annet innholdet av luft i tarmen, slimhinnens følsomhet overfor påvirkning av forskjellige typer mat, tarmens immunsystem og pasientens følsomhet overfor signaler fra tarmen. Man har ikke klart å finne en forklaring på tilstanden.

- Hvorfor er ikke FODMAP-karbohydrater bra for tykktarmen vår? Og hva er det som gjør at karbohydrater virker så negativt på enkelte?

- FODMAP er en gruppe kortkjedede karbohydrater som vanskelig brytes ned og tas opp i tynntarmen. De er gruppert under betegnelsen FODMAP siden alle nedbrytes (fermenteres) svært raskt av bakterier i tykktarmen og trekker til seg vann (er osmotisk aktive). Hvis friske personer spiser FODMAP, blir ikke magetarmkanalen påvirket noe særlig, men hos pasienter med IBS kan dette føre til de typiske symptomene med luft, oppblåsthet og tynn avføring. Andre karbohydrater brytes ned og gir ikke problemer, sier hun.

Les også: Dette hjelper mot irritabel tarm