Nyhetsartikkel

Jernholdig mat mot PMS

Kvinner som spiser mat rik på jern, har mindre sannsynlighet for utvikle PMS.

Det viser en ny studie fra University of Massachusetts Amherst School of Public Health.

Studien, som er publisert i American Journal of Epidemiology, viser at en diett med jernholdig mat kan lette PMS (premenstruelt syndrom)-plager til kvinner1. Kvinner som spiste jernholdig mat (ikke kjøtt) som bønner og grønne bladgrønnsaker, reduserte sin sjanse for å lide av PMS med omtrent 30 prosent i forhold til kvinner som ikke hadde et slikt kosthold.

Les også: Dette er premenstruelt syndrom

Forskerne fant også ut at det å spise mat med høyt innhold av sink, var forbundet med mindre PMS.

- Det virker som om mineraler er viktig for mentruasjonssyklusen og PMS. Kvinner bør spise et balansert kosthold. Hvis de ikke får tilstrekkelig med næringsstoffer gjennom kosten, bør de ta kosttilskudd, anbefaler forfatteren bak studien, Elizabeth Bertone-Johnson i en omtale av studien på univiersitetets hjemmesider.

Det var altså først og fremst jern som finnes i planteføde og i kosttilskudd, ikke-heme jern, som reduserte kvinners sjanse for å utvikle PMS. Heme-jern fra animalske kilder, for eksempel rødt kjøtt og fjærfe, hadde ikke samme virkning.

Bertone-Johnson tror at ikke-heme jern kan kobles til redusert PMS fordi det er lettere å spise en diett rik på plantekilder. Det er mye jern i både korn, linser og bønner. En må spise store mengder kjøtt for å dekke det daglige jernbehovet - noe som heller ikke er tilrådelig på grunn av det store innhodet mettet fett.

Påvirker mange

PMS påvirker mellom 8 og 15 prosent av kvinner i fruktbar alder, skriver forskerne i sin studie. Men ifølge en artikkel på NHI.no, har opptil 80 prosent av alle kvinner ett eller flere symptomer på PMS uten at det går ut over deres funksjon i det daglige.

Symptomer kan være fysiske eller følelsesmessige, og de kan omfatte ømme bryster, oppblåst mage, endringer i appetitten, søvnproblemer, depresjoner og angst.

Les også: Å leve med PMS

Annen forskning har også vist at kosthold påvirker utviklingen av PMS eller kan lette alvorlighetsgraden av symptomene. For eksempel har dietter med kalsiumrik mat vist seg å redusere risikoen for PMS. Men ifølge forfatterne har man visst lite om hvilken rolle mineraler kan spille i forebyggingen av symptomene.

Over 3000 amerikanske kvinner i alderen 25 til 42 år deltok i studien over en periode på 10 år. Kvinnene ble rekruttert fra den såkalte "Nurses Health Study II", som undersøker hvilken påvirkning kosthold og livsstil har på kvinners helse.

Forskere sammenlignet kostholdet til 1060 kvinner som hadde blitt diagnostisert med PMS, mot de om lag 1970 kvinnene som ikke hadde PMS-symptomer. Det var inntaket av mineraler og kosttilskudd som ble vurdert. Forskerne har også vurdert andre forhold knyttet til PMS, for eksempel kvinnenes alder, vekt, graviditetshistorie, bruk av p-piller, røyking og mosjonsvaner.

Etter at forskerne hadde justert for inntak av kalsium og andre faktorer, fant de altså ut at kvinner som hadde et kosthold rikt på jern fra plantebaserte kilder eller kosttilskudd, hadde opp til 30 prosent lavere PMS-risiko i forhold til kvinner som ikke spiste slik mat.

Risikoen for å utvikle PMS falt betydelig for kvinner som inntok mer enn 20 milligram (mg) av jern daglig. Lavest risiko ble sett hos kvinner som inntok nesten 50 mg jern daglig.

Bertone-Johnson understreker at anbefalt daglig inntak for kvinner er 18 mg per dag.

Oppsøk lege

Jern er nødvendig for produksjon av hemoglobinmolekylene som frakter oksygen rundt i kroppen. Hele tiden taper kroppen jern. Et gjennomsnittlig tap er omkring 1 mg jern per døgn, noe som tilsvarer 2 ml blod.

Menstruerende kvinner taper følgelig mer jern enn menn. Et vanlig norsk kosthold inneholder fra 5-15 mg jern per dag, hvorav 10 prosent tas opp i tarmen. Jernmangel oppstår når kroppens jernbehov overstiger jernopptaket fra kosten.

Kvinner bør oppsøke fastlegen før de supplerer kostholdet med jerntilskudd. Jernnivået kan enkelt sjekkes ved hjelp av en blodprøve (ferritin).

Når bør ferritin måles, og hvilke nivåer regnes som normale? Les mer her

Kilder

Referanser

  1. Chocano-Bedoya P, Manson J, et.al. Intake of Selected Minerals and Risk of Premenstrual Syndrome. Am. J. Epidemiol 2013.