Nyhetsartikkel

Kaffe endrer døgnrytmen

At kaffe kan holde oss våkne, er en kjent sak. I en studie fra 2015 har forskere for første gang sett at koffein har en direkte innvirkning på døgnrytmen ved at det forsinker økningen i hormonet melatonin.

Illustrasjonsfoto: Colorbox
Illustrasjonsfoto: Colorbox

Forskere har funnet at det å innta koffein i en mengde som tilsvarer en dobbel espresso, tre timer før du legger deg, kan skru den biologiske klokken tilbake med 40 minutter. Dette ifølge en pressemelding lagt ut på nettsidene til Medical Research Council1. Studien ble publisert i Science Translational Medicine2.

Gjennom denne studien har forskerne vist - for første gang - at koffein har en direkte innvirkning på den biologiske klokken ved å forsinke økningen i hormonet melatonin, et hormon som kroppen frigir for at vi skal føle oss søvnige. Kroppens produksjon av melatonin hemmes kraftig av lys, slik at produksjonen varierer over døgnet. Melatoninets virkninger er motsatt av lysets virkninger på døgnrytmen.

Les også: Melatonin

Tilbragte 49 dager uten kilder til tid

Forskerne studerte fem personer for å finne ut når melatonin oppstår i spyttet. Disse fem forsøkspersonene bodde i et laboratorie i 49 dager. I denne perioden fikk de ikke ha klokke eller andre redskap som kunne si dem noe om hvilken tid på døgnet det var. De fikk heller ikke tilgang til lyskilder fra verden utenfor, som kunne si noe om tid på døgnet.

Forsøkspersonene fikk koffein i samme mengde som den du får gjennom en dobbel espresso, eller de fikk placebo, tre timer før de skulle legge seg. De ble utsatt for svakt eller sterkt lys. De sterke lysene fungerte som en kontroll, ettersom også det kan forsinke menneskets døgnrytme, for å finne ut når økningen i melatonin oppsto.

Forskerne fant at hos de som fikk kaffe med koffein, økte melatoninnivåene omtrent 40 minutter senere enn de som fikk placebo.

Les også vår pasientinformasjon om koffein

Testing i laboratorium

Forskerne gjorde også andre typer undersøkelser for å finne ut mer om innvirkningen koffein har på døgnrytme. I laboratorier ble det gjort undersøkelser der menneskeceller ble tilsatt kaffe. Her fant forskerne det samme - koffein forstyrrer den innebygde biologiske klokken. De så at koffein påvirker adenosin-reseptorene inne i cellene.

Kroppens biologiske klokke opererer i hver eneste celle i kroppen ved å skru genene av og på til ulike tider på dagen for at vi skal tilpasse oss den eksterne/ytre døgnsyklusen, skriver de.

Les også: Kaffe og søvnkvalitet

Nyttig ved jet-lag?

- Disse funnene kan være viktige for personer med søvnforstyrrelser grunnet døgnrytmeforskyvninger, hvor den normale døgnrytmen ikke fungerer så godt. Funnene kan også gi mer komplette forklaringer på hvorfor det er vanskeligere for noen å sove etter å ha tatt en kopp kaffe på kvelden, og større innsikt i hvordan vi kan påvirke vår naturlige døgnrytme på godt og på vondt, sier en av hovedforskerne bak studien, Dr. John O`Neill, i en uttalelse til MRC.

I en omtale av studien som er publisert i Science Translational Medicine, skriver forfatteren at studien ikke bare forsterker det vanlige rådet om å unngå koffein om kvelden, men det kan også bety at koffein kanskje kan være et nyttig hjelpemiddel når man skal behandle jet-lag.

Les også: Jet-lag

Kilder

Referanser

  1. Medical Research Council: A coffee in the evening turns the body clock back by around an hour www.mrc.ac.uk
  2. Burke TM, Markwald RR, McHill AW, et al.. Effects of caffeine on the human circadian clock in vivo and in vitro. Science Translational Medicine 2015. stm.sciencemag.org