Nyhetsartikkel

Kaffe før leggetid - får du sove?

Når kan du ta den siste koppen med kaffe før leggetid uten at det forstyrrer søvnen? Vi har spurt professor Olav Spigset ved NTNU.

Temaside om Korona

Hva er riktig tidspunkt for siste kopp kaffe før leggetid?

- Toleransen for koffein avhenger av hvor mye kaffe du drikker - og hvor jevnt inntaket er fra dag til dag, sier Olav Spigset (bildet under).

Han er professor ved Institutt for klinisk og molekylær medisin ved NTNU og overlege ved Avdeling for klinisk farmakologi på St. Olavs hospital.

- Koffein brytes ned av et enzym som kalles CYP1A2. Det påvirkes av arvelige forhold (genetikk) og av ikke-genetiske faktorer. De viktigste ikke-genetiske faktorene er røyking og legemiddelbruk, sier Spigset.

Han forteller at røyking (men ikke snus eller nikotinpreparater) gjør at aktiviteten til enzymet øker, sånn at koffein brytes ned raskere. Man kan dermed drikke mer kaffe og senere på kvelden uten av det går utover søvnen hvis man røyker.

- Ulike legemidler kan påvirke enzymaktiviteten slik at koffein kan brytes ned både raskere og langsommere enn det ville ha blitt ellers, sier Spigset.

Han forteller at p-piller kan hemme nedbrytningen av koffein (gir sterkere effekter av koffein), mens noen epilepsimidler (for eksempel karbamazepin) kan øke nedbrytningen av koffein og dermed gir svakere effekter av koffein.

Olav Spigset.jpg
Man kan bygge opp en toleranse for hvor mye koffein man tåler med tanke på å sove godt. Men ingen vil være helt upåvirket, sier professor ved NTNU, Olav Spigset.

Toleransegrense

Spigset forteller at halveringstiden av koffein er i gjennomsnitt 4-5 timer, men med store variasjoner fra person til person.

En studie i tidsskriftet Sleep fra november 2019 har konkludert med at fire timer mellom siste inntak av koffein og leggetid kan være nok til at søvnen ikke blir påvirket. Kan det stemme at man kan drikke kaffe fire timer før leggetid og likevel sove godt?

Spigset sier det kommer an på flere ting: Hvor mye kaffe du drikker, hvor stor toleranse du har for effektene av koffein (altså om du drikker kaffe regelmessig eller ikke) og hvor raskt du bryter ned koffein. For noen vil 4 timer være ok, for andre vil det være for kort tid.

- Kan man «bygge seg opp» en toleranse for koffein som gjør at søvnen ikke bli påvirket uansett hvor mye og når kaffen drikkes?

- Man kan bygge opp toleranse, men ikke til 100 prosent. Derfor vil det alltid være risiko for at man får påvirket søvn hvis man drikker "for mye". Men for de med høy grad av toleranse vil dette "for mye" kunne være ganske mye kaffe, sier Spigset.

- Hva mener du er riktig tidspunkt for siste kopp kaffe før leggetid?

- Det finnes det ikke noe fasitsvar på - og det vil variere kraftig fra person til person. Men de fleste har vel selv ved hjelp av prøving og feiling - egen erfaring altså - en formening om hvor sent på dagen man kan drikke kaffe og hvor mye man kan drikke for at det ikke skal gå utover søvnen, sier han.

Nikotin påvirker 

Spigset forteller at et annet stoff som er sterkt koblet til søvnforstyrrelser, er nikotin.

- Hvorfor har nikotin denne negative effekten på søvnen?

- Det er rett og slett et stoff som stimulerer hjernen slik at hjerneaktiviteten øker, og det blir vanskeligere for hjernen (det vil si for deg) å "slappe av", sier Spigset.