Nyhetsartikkel

Kokosolje er ikke gunstig for hjertet

Kokosolje øker LDL-kolesterolet, den ugunstige typen kolesterol som gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Det har heller ingen gunstig innvirkning på blodsukker, vektregulering eller betennelsesmarkører.

Temaside om Korona

Dette ifølge en metaanalyse og en systematisk gjennomgang som ble publisert i tidsskriftet Circulation i mars 20201.

Tidligere studier har gitt blandede resultater. I noen så det ut til at kokosolje kunne senke nivået av LDL-kolesterol, mens andre tydet på det motsatte. Noe forskning antydet at kokosolje kunne dempe betennelser, gi bedre kontroll på blodsukkeret, og til og med være nyttig for dem som ønsket å gå ned i vekt.

LDL og HDL

LDL (low-density lipoprotein) er betegnelsen på det dårlige kolesterolet som kan tette blodårene dine, mens HDL (High-Density Lipoprotein) er betegnelsen på det gode kolesterolet som frakter kolesterol fra blodet og tilbake til leveren. Når kolesterolet blir fraktet tilbake til leveren, reduseres risikoen for at overflødig kolesterol blir "dumpet" i koronararteriene.

Les også: Mat for hjertet

Mange tror at kokosolje er sunt

Kokosolje inneholder nesten 90 prosent mettet fett som øker nivået av det usunne LDL-kolesterolet. Likevel har kokosolje nærmest fått en kultstatus i løpet av det siste tiåret. I en undersøkelse som ble gjengitt i The New York Times i 2016, oppga 72 prosent at de mente kokosolje var sunt. Kun 37 prosent av ernæringsrådgivere var enige i dette, skriver JAMA i sin omtale av de aktuelle studiene2.

I en lederartikkel som ble publisert på Harvard T.H. Chan School of Public Health, skriver forfatteren at dette representerer en bemerkelsesverdig suksess i markedsføringen av kokosolje, til tross for at det er kjent for å øke LDL-kolesterolet - som i sin tur er en kjent årsak til hjerte- og karsykdom.

Les også: Kolesterol

Økte kolesterolet mer enn andre planteoljer

Metaanalysen som ble publisert i Circulation, inkluderte 16 kliniske studier og 730 deltagere. Studiene sammenlignet kokosolje med minst en annen type fett, og varte i minst to uker. Oftest ble det sammenlignet med soyaolje, olivenolje, safrantistelolje, og rapsolje.

Inntak av kokosolje økte LDL-kolesterolet med 10.47 mg/dL og HDL-kolesterolet med 4.00 mg/dL sammenlignet med ikke-tropiske planteoljer. Disse effektene forble betydelige etter at studier som ikke var randomiserte, og studier av dårlig kvalitet, ble ekskludert.

Bør ikke anses som sunt

Kokosolje hadde heller ingen gunstig innvirkning på blodsukker, betennelsesmarkører, eller kroppsfett, sammenlignet med andre vegetabilske oljer. Det økte LDL-kolesterolet mer enn palmeolje, men hadde en gunstigere virkning på kolesterolet enn smør hadde.

Forfatterne påpeker at kokosolje ikke bør anses som en sunn olje som kan bidra til å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom. På grunn av den høye andelen mettet fett, bør man begrense inntaket av kokosolje. Den gir ingen helsefordeler sammenlignet med andre matoljer, og ser ut til å være skadelig for viktige blodlipider.

Kilder

Referanser

  1. Neelakantan N, Hoong Seah JY, van Dam RM. The Effect of Coconut Oil Consumption on Cardiovascular Risk Factors A Systematic Review and Meta-Analysis of Clinical Trials. Circulation 2020. www.ahajournals.org
  2. Abbasi J. Coconut Oil’s Health Halo a Mirage, Clinical Trials Suggest. JAMA 2020; 323 (16): 1540-1541. jamanetwork.com