Informasjon

Kostråd ved diabetes

Et sunt kosthold som bidrar til god blodsukkerkontroll kan forebygge senskader

Anbefalinger fra Helsedirektoratet

I utgangspunktet passer Nøkkelrådskosten og de generelle nasjonale kostrådene også for personer med diabetes, men det er viktig å gjøre individuelle vurderinger. 

  • Personer med diabetes type 1 må lære å sette riktig mengde insulin til maten de spiser
  • Personer med diabetes type 2 som ikke bruker insulin, bør fokusere på å spise sunn mat som gir langsom blodsukkerstigning


Praktiske råd

Maten vi spiser påvirker blodsukkeret, og personer med diabetes bør velge et kosthold som bidrar til god blodsukkerkontroll. Et stabilt og gunstig blodsukker kan redusere risikoen for senskader som hjerte- og karsykdom, nyreskade og nerveskade.

Det er først og fremst karbohydratene i kosten som gir høyt blodsukker. Matvarer med mye karbohydrater av den typen som gir rask blodsukkerstigning, bør erstattes med matvarer med mer komplekse karbohydrater, det vil si fiberrike varianter. 

  • Begrens inntaket av karbohydratrike matvarer med en høy andel av sukker og/eller stivelse
  • Velg matvarer som gir en langsom blodsukkerstigning, som fullkornsprodukter, belgvekster, grønnsaker og eventuelt kunstig søtede produkter.
  • Spis regelmessig, gjerne hver 4. time. Regelmessige måltider med sunn mat i moderat mengde, bidrar til å holde blodsukkeret stabilt gjennom døgnet
  • Frukt og bær er sunt, og anbefales også til personer med diabetes. Men husk at frukt inneholder fruktsukker som gir blodsukkerstigning
    • Noen fruktslag inneholder mer sukker enn andre (se matvaretabellen.no)
    • Spis frukt for eksempel som avslutning på måltidet
    • Eller i mindre porsjoner som mellommåltid utover dagen
  • Forebygg hjerte- og karsykdom med et hjertevennlig kosthold
    • Vær oppmerksom på hvor mye fett maten du spiser inneholder, og begrens inntaket 
    • Velg riktig type fett. Bytt ut hardt (mettet) fett med flytende (olje/flerumettet) 
  • Ved overvekt anbefales vektreduksjon
  • Fysisk aktivitet er bra for helsen og bidrar til bedre blodsukkerkontroll

Vil du vite mer?