Nyhetsartikkel

La om til et kosthold med lavt FODMAP-innhold

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FODMAP-bøtte

FODMAP, scampi

Ved Monash University i Melbourne er det gjort flere studier om FODMAP-redusert kost. De har samlet mye av informasjonen på universitetets hjemmesider som du finner her.

- Ved Monash-universitetet snakker man om FODMAP-bøtta: Har du IBS, har du kanskje en mindre bøtte, men du har fremdeles en bøtte. Du må velge selv hvordan du skal fylle den. Kanskje vil du spise en medium eller stor porsjon av en ting med høyt FODMAP-nivå, for eksempel et halvt eple, men da fyller du opp hele den bøtta med dette. Alternativt kan du spise litt av forskjellige ting med medium til høyt FODMAP-nivå, som for eksempel en saus med litt mel i, litt melk i kaffen eller en liten bit avokado, forteller Edin.

- Du må hele tiden vite hvor grensa går og fylle opp bøtta etter dette, sier hun.

- Før visste jeg at etter de fleste måltidene måtte jeg legge med ned og ha vondt. Det er så deilig ikke å ha det sånn lenger. Du får en kropp du kan bevege og ha kontroll på og kjenne at den er snill tilbake.

Rent praktisk er det også en ny verden:

- Jeg slipper å kartlegge hvor nærmeste do er. Og skal jeg på restaurant, kan jeg spise matvarer med veldig lavt FODMAP-nivå dagene før. Så bruker jeg FODMAP-bøtta mi på det restaurantbesøket, forteller hun.

- Jeg er klar over at jeg kan bli dårlig av mat, men jeg kan bevist ta valget om at det er verdt konsekvensene å spise noe med høy FODMAP innimellom.

Forrige side Neste side