Intervju

Mat mot betennelse i kroppen

Sunt kosthold

Generelt kan vi si at betennelsesdempende matvarer inngår i et sunt kosthold: mye frukt og grønnsaker, fullkorn, plantebaserte proteiner (som bønner og nøtter), fet fisk og friske urter og krydder.

Her har vi oppsummert mat og kostholdsråd som blir sett på som betennelsesdempende (se kildehenvisninger) på de amerikanske sidene:

  • Frukt og grønnsaker: Velg variasjon og mye farge. Ifølge helsenettstedet WebMD viser forskning at vitamin K-rike bladgrønnsaker som spinat og grønnkål reduserer betennelse, det samme gjør brokkoli og kål. Fargestoffet i kirsebær, bringebær og bjørnebær skal også virke betennelsesdempende. "Å spise en regnbue med frukt, grønnsaker, fullkorn og belgfrukter er det beste stedet å starte", skriver Mayo Clinic.
  • Hele korn: Havregryn, brun ris, fullkornsbrød og andre uraffinerte korn med høyt fiberinnhold kan også hjelpe mot betennelse.
  • Bønner: Inneholder mye fiber, men inneholder også antioksidanter og andre betennelsesdempende stoffer.
  • Nøtter: Inneholder en type fett som hjelper til med å stoppe betennelse. (Olivenolje og avokado er også gode kilder.) En håndfull nøtter om dagen er nok. Ifølge Harvard Health Publishing viser studier at nøtter er forbundet med reduserte betennelsesmarkører og lavere risiko for hjerte- og karsykdommer og diabetes.
  • Kaffe: Inneholder polyfenoler og andre betennelsesdempende forbindelser, dette kan også beskytte mot betennelse.
  • Omga-3: Laks, tunfisk og sardiner inneholder omega-3 fettsyrer, og er matvarer som skal kunne bekjempe betennelse. Omega-3 finnes også i valnøtter, pekannøtter, malt linfrø og soya.
  • Urter og krydder: De tilfører antioksidanter (sammen med smak) til maten.
  • Antioksidanter: Finnes i fargerike frukter og grønnsaker som bær, grønne grønnsaker, rødbeter og avokado, så vel som bønner og linser, fullkorn, ingefær, gurkemeie og grønn te. Antioksidanter kan hjelpe til med å forhindre, forsinke eller reparere noen typer celle- og vevsskader.
Forrige side Neste side