Nyhetsartikkel

Middelhavsdiett kobles til redusert brystkreftrisiko

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Kom i gang med middelhavsdietten

Middelhavsdiett

Tipsene under er hentet fra Mayo Clinic og er noen råd om hvordan en kan komme i gang med middelhavsdietten:

  • Spis grønnsaker og frukt - og bytt til hele korn. Både frukt og grønnsaker kan gjerne være så lite behandlet som mulig - frisk er best. Inkluder grønnsaker og frukt i hvert måltid, og spis det som snacks også. Bytt til helkornbrød og frokostblandinger, og spis mer fullkorns pastaprodukter. Ha alltid en gulrot, et eple eller banan for hånden om du er småsulten. Lag en fruktsalat - da får du i deg et utvalg av sunn frukt.
  • Nøtter og frø er gode kilder til fiber, protein og sunt fett. Ha mandler, cashewnøtter, pistasjenøtter og valnøtter for hånden hvis du trenger en kjapp matbit. Velg naturlig peanøttsmør (ikke den typen som er tilsatt fett og salt). Har du prøvd å bruke tahini (most sesamfrø) på brødskiva?
  • Bruk olivenolje eller rapsolje som en sunn erstatning for smør eller margarin. Hell noen dråper over grønnsakene. Prøv med litt olivenolje, hvitløk og vårløk for å smaktilsette pastaen. Eller dypp brødet i en god olivenolje - som et alternativ til smør. Tahini kan også være et alternativ til smør.
  • Bruk heller urter og krydder når du skal smakstilsette maten - i stedet for salt og fett.
  • Spis fisk minst to ganger i uken. Tunfisk, laks, ørret, makrell og sild er sunne valg. Å grille eller bake fisken er godt - og enkelt. Unngå å panere eller steke fisken.
  • Begrens rødt kjøtt til et par ganger i måneden. Skal du spise rødt kjøtt, velg magre varianter. Pølser og bacon og annet bearbeidet kjøtt inneholder mye fett.
  • Velg magre meieriprodukter: Bytt til skummet melk, fettfri yoghurt og fettfattig ost.

Les også: Sunn mat reduserer risikoen for demens

Kilder

Referanser

  1. Toledo E, Salas-Salvadó, et.al. Mediterranean Diet and Invasive Breast Cancer Risk Among Women at High Cardiovascular Risk in the PREDIMED Trial. JAMA Intern Med 2015. DOI:10.1001/jamainternmed.2015.4838 DOI
  2. www.nytimes.com
  3. Van den Brandt P, Schulpen M. Mediterranean diet adherence and risk of postmenopausal breast cancer: results of a cohort study and meta-analysis. IJC 2017.
Forrige side