Nyhetsartikkel

Middelhavsdiett mot hjerteinfarkt

Hell på olivenolje med god samvittighet, og spis en neve nøtter om dagen. En stor undersøkelse viser at middelhavsdietten kan avverge hjerteinfarkt og hjerneslag.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Rundt 30 prosent av hjerteinfarkt, slag og dødsfall som følge av hjertesykdom kan forebygges hos personer med høy risiko - hvis de bytter til matvarer som olivenolje, nøtter, bønner, fisk, frukt og grønnsaker.

Det viser en studie publisert i New England Journal of Medicine i 2013.

Delt i tre gupper

Rachel Johnson er professor i ernæring ved Universitetet i Vermont og talskvinne for American Heart Association. Hun sier til New York times at studien er imponerende.

Hun forteller at bevisene på at middelhavsdiett faktisk kan redusere risikoen for hjertesykdom har vært svak og i stor grad basert på studier som viser at mennesker fra middelhavslandene har lav forekomst av hjertesykdom - noe som også kan ha andre årsaker enn maten man spiser. Mange mennesker tar medisiner for å redusere risikoen for hjertesykdom, og eksperter har vært skeptisk til om effekten av kosthold kan oppdages.

Forskerne bak denne studien har inkludert 7447 eldre mennesker i Spania som enten hadde diabetes eller andre risikofaktorer for hjertesykdom. Disse menneskene ble tilfeldig delt inn (randomisert) i tre grupper: To grupper skulle følge en middelhavsdiett - den ene med ekstra fokus på olivenolje, den andre på nøtter. Den tredje gruppen skulle følge en diett med lite fett.

Les også: Maten som forebygger

Olivenolje og nøtter

Gruppen som ble randomisert til å følge middelhavsdietten, fikk extra virgin olivenolje hver uke og ble bedt om å bruke minst fire spiseskjeer om dagen.

Den andre gruppen fikk en kombinasjon av valnøtter, mandler og hasselnøtter, og ble bedt om å spise en generøs håndfull av blandingen hver dag.

Les også: Nøtter er godt for helsa

Bærebjelkene i dietten besto av minst tre porsjoner frukt om dagen og minst to porsjoner grønnsaker. Deltakerne skulle spise fisk minst tre ganger i uken og belgfrukter (som bønner, erter og linser) minst tre ganger i uken. De skulle spise hvitt kjøtt i stedet for rødt, og drikke et glass vin til hvert måltid.

De ble oppfordret til å unngå fabrikklaget kjeks, kaker og bakverk og begrense sitt forbruk av meieriprodukter og bearbeidet kjøtt.

I løpet av de neste fem årene, fikk 288 deltagere hjerteinfarkt, hjerneslag eller de døde av andre typer hjerte-og karsykdommer.

De av deltagerne som gikk på middelhavsdiett, hadde 30 prosent mindre sannsynlighet for å utvikle hjerte-og karsykdommer enn de som gikk på dietten basert på lite fett.

Start i barndommen

Forskerne skriver at mens dietten klart reduserer hjertesykdom blant dem med høy risiko for dette, trengs det mer forskning for å vise fordelene for de med lav risiko. Men de forventer at dietten vil hjelpe folk med både høy og lav risiko, og foreslår at den beste måten å anvende denne kunnskapen på er å starte i barndommen.

Studien er i hovedsak finansiert av den spanske regjeringen. Forskerne sjekket folks faktiske forbruk av olivenolje og nøtter med laboratorietester, og ga deltagerne regelmessig opplysninger og informasjon rundt dietten. Men de satte ingen begrensninger på kalorier eller mål for treningen.

Kilder

Referanser

  1. Estruch R, Ros E, et.al. Primary Prevention of Cardiovascular Disease with a Mediterranean Diet. NEJM 2013.