Informasjon

Mørk sjokolade er bra for hjertet

Det høres vel ut som det er for godt til å være sant, men mørk sjokolade inneholder et stoff som har en rekke positive effekter på helsen vår. Men spis med måte, mye sjokolade har fortsatt ugunstige effekter.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto

I følge medisinsk forskning kan mørk sjokolade være godt for hjertet og ha en positiv effekt på blodårene. Det er flavonoidene du finner i den mørke sjokoladen, som har denne effekten. I likhet med antioksidanter virker flavonoider på en måte som kan dempe skadelige forandringer i kroppen. Flavonoidene påvirker endotelfunksjonen. Endotel er det tynne laget av celler som kler innsiden av blodårene. En negativ innvirkning på endotelfunksjonen kan på sikt føre til kolesterolutfellinger og åreforkalkning.

Mørk sjokolade hjelper til å bevare arterienes fleksibilitet og elastisitet, og det bidrar også til å forhindre at hvite blodceller fester seg til veggen i blodårene. Både arteriell stivhet og det at hvite blodceller fester seg til blodåreveggene er kjente faktorer som spiller en viktig rolle i utviklingen av åreforkalkning, aterosklerose.

Ingen effekt av hvit sjokolade

I en studie i Sveits ble 20 friske, mannlige røykere tilfeldig utvalgt til å spise enten 40 gram mørk eller hvit sjokolade. (Røyking påvirker blodårene negativt, og virker motsatt av flavonoidene.) Målinger som ble gjort to timer senere, viste at mørk sjokolade ga en klar bedring av endotelfunksjonen, og denne effekten varte i åtte timer. I tillegg økte den mørke sjokoladen antioksidantnivåene i blodet. Den hvite sjokoladen hadde ikke denne positive effekten.

Hjelper mot høyt blodtrykk og stress

Flavonoider hindrer kolesterol fra å felles ut, danne et belegg på innsiden av blodårene (prosessen kalles på fagspråket for ateromatose). Derved reduserer flavonoidene risikoen for åreforkalkning, trange blodårer og blodpropp. Det gjør også at blodet flyter bedre i blodårene. Årsaken til at mørk sjokolade har denne effekten, er at den inneholder mer flavonoider enn noen annen mat. Dette inkluderer grønn te, svart te, rødvin og blåbær, som er andre kjente kilder.

En ny studie fra Holland i 2014 viser imidlertid at det ikke hjelper å spise mer eller mye mørk sjokolade, så budskapet er å spise små/moderate mengder.

I følge en artikkel på BBC nettsider øker mørk sjokolade antioksidantnivået med nesten 20 prosent. Har du høyt blodtrykk, kan en liten bit mørk sjokolade daglig senke blodtrykket og forbedre insulinresistens, i følge American Heart Assosiation.

Tidligere studier viser også at sjokolade påvirker frigjøringen av endorfiner og serotonin i hjernen, stoffer som hjelper mot stress og gir en følelse av velbehag.

Spis med måte

Som nevnt er det viktig å huske at det er den mørke sjokoladen som har denne effekten. Hvit sjokolade og melkesjokolade har ikke de samme gode helseeffektene. Stadig flere sjokoladeprodusenter satser nå på mørk sjokolade. Den gunstige effekten i mørk sjokolade, altså flavonoidene, kommer av det høye kakaoinnholdet.

Til tross for den mørke sjokoladens høye innhold av flavonoider, advareres det mot å spise mye av den. Mørk sjokolade inneholder mye sukker, mye mettet fett og kalorier. Noe som lett kan føre til vektøkning og ha en negativ innvirkning på hjerte og blodårer. Dermed vil summen fortsatt være negativ hvis du spiser for mye. En liten bit hver dag kan være sunt, men det erstatter selvsagt ikke andre hjertevennlige råd som trening, frukt og grønnsaker, fisk og annen sunn kost.