Informasjon

Nøkkelrådkost

Temaside om Korona

Energifordeling

Karbohydrater

  • Karbohydrater, inkludert kostfiber, bør bidra med 45–60 prosent av det totale energiinnholdet i maten
    • Anbefalt inntak av kostfiber er 25–35 gram per dag
  • Inntaket av karbohydrater bør komme fra produkter som er naturlig fiberrike, som for eksempel:
    • Fullkornsprodukter
    • Grønnsaker
    • Bær og frukt
    • Belgvekster
  • Sukker bør begrenses
    • Tilsatt sukker bør ikke overstige 10 prosent av det daglige energiinntaket

Proteiner

  • Proteiner bør utgjøre 10–20 prosent av det totale energiinnholdet i maten
    • Tilsvarer ca. 0,8–1,0 gram protein av god kvalitet, per kilo kroppsvekt
    • En person på 70 kg trenger altså ca. 70 g protein/dag
  • Matvarer som inneholder protein av god kvalitet er først og fremst animalske
    • Eksempel er fisk, egg, kjøtt og meieriprodukter

Fett

  • Fettinntaket bør være innenfor 25–40 % av det totale energiinnholdet i maten
  • De tre største fettkildene i det norske kostholdet er
    • Melk og meieriprodukter, margarin og annet spisefett
    • Kjøtt og kjøttvarer
  • Det anbefales å velge fortrinnsvis
    • Magre melk- og meieriprodukter
    • Magert kjøtt og kjøttprodukter
    • Margarin og oljer med høyt innhold av enumettet- og flerumettet fett
  • Kostholdets innhold av flerumettet fett bør være 5–10 prosent av energiinntaket
    • Dette inkluderer omega-3 fettsyrer fra fet fisk
    • Fet fisk bør inntas flere ganger i uken
  • Inntaket av mettet fett bør ikke overstige 10 prosent av energiinntaket.
Forrige side Neste side