Nyhetsartikkel

Plasseringen av frukt og grønt i butikken får kundene til å ta sunne valg

Hva bestemmer hvilke matvarer du putter i handlekurva? Har plasseringen i butikken noe å bety?

Temaside om Korona

Det mener iallfall forskerne bak en ny studie publisert i PLOS Medicine1.

Studien, som er fra Universitetet i Southampton, har funnet ut følgende: om man fjerner snacks, godteri og usunn mat i nærheten av kassa, og at frukt og grønt er det første som møter deg når du går inn i butikken, vil dette føre til at kundene velger mer frukt og grønt og får et sunnere kosthold. 

Plasserte vann ved kassa

Forskerne har overvåket salget i utvalgte butikker i England, og analysert innkjøpsmønstrene og matvanene til utvalgte kunder. 

Det var kvinnelige kunder i alderen 18 til 45 år som var inkludert i studien: Totalt 150 kvinner i alderen 18 til 45 år som jevnlig handlet i en av seks studiebutikker ble rekruttert.

Resultatene viste at salget av godterier, konfekt og snacks i butikken gikk ned og salget av frukt og grønnsaker økte da butikken plasserte ikke-spiselige varer og vann rett ved kassen. I den motsatte enden av butikken - ved inngangen- ble frukt og grønnsaksdisken plassert. 

Utvalget av frukt og grønt ble også utvidet i forsøksbutikkene. 

Bedre kosthold

Kvinnene fikk et bedre kosthold og inntaket av frukt og grønt hadde økt ved tre måneders oppfølging. Endringene i kjøpevanene gikk ikke utover lommeboka til kundene, og butikkene tapte heller ikke på omleggingen. 

Studien er ledet av Christina Vogel ved Universitetet i Southampton. Hun sier i en nyhetsmelding fra universitetet2 at det å endre utformingen av supermarkeder kan hjelpe folk med å ta sunnere matvalg og i større grad nærme seg myndighetens kostholdsanbefalinger.

Rent konkret viste funnene at det å endre butikksoppsettet på denne måten, førte til at nesten 10.000 ekstra porsjoner frukt og grønnsaker havnet i handlekurven og omtrent 1500 færre porsjoner godterier ble solgt ukentlig i hver butikk. Da er det altså snakk om butikker i England.

 Omfattende studie

Ifølge forskerne er denne studien mer omfattende enn tidligere studier som har testet om plasseringsstrategier kan fremme sunnere matvalg hos kundene.

De skriver at det har vært få studier om dette tidligere. De som er gjort, har vært mindre og gjerne kun sett på endringer rundt kasseområdet og hva som skjer når man plasserer usunne og sunne produkter sammen. Denne studien gikk videre, med både plasseringer av varer, måling av butikksalg og kundemønstre og undersøkelser av kostholdet til kundene.

Men forskerne skriver i sin konklusjon at denne studien har en rekke begrensninger. Blant annet var det ikke mulig å randomisere butikker til intervensjons- eller kontrollgrupper, og det kan være faktorer forskerne ikke har tatt høyde for som har påvirket resultatet. 

Markedsføringsteknikker

Innledningsvis i studien skriver forskerne at fedme og dårlig kosthold er en av de største truslene mot befolkningens helse i vår tid. Dette er kostbart for samfunnet, og mennesker som er sosioøkonomisk vanskeligstilt, er spesielt utsatt.

Det å kunne forbedre befolkningens kosthold blir derfor stadig mer betydningsfullt. 

Forskerne skriver at de fleste familier er avhengige av matbutikken. Derfor er matbutikken en god plass for å gjøre tiltak som kan forbedre våre vaner rundt mat og kosthold. 

I butikken blir kundene utsatt for markedsføringsteknikker som prøver å påvirke  valg av mat og andre preferanser. Produktplassering er en markedsføringsteknikk som brukes i butikken og som kan fremme usunne valg av mat og drikke.

For eksempel har det vist seg at to tredjedeler av alle mat- og drikkevarer som er plassert på fremtredende steder i butikken, for eksempel ved kassen eller i frittstående hyller, er sukkerholdige eller kaloritette, ultra-bearbeidede produkter. Mindre enn 1 prosent av matvarene som ble plassert på fremtredende plasser, var frukt eller grønnsaker. (Merk at dette er snakk om butikker i England og ikke sier noe om situasjonen i Norge).

Forskerne bak studien sier at dette er en bekymring for befolkningens helse, og at funnene de nå har gjort, beviser at plasseringsstrategiene kan få kundene til å endre innkjøpsmønster og ta sunnere valg. 

Kilder

Referanser

  1. Vogel C, Crozier S, et.al. Altering product placement to create a healthier layout in supermarkets: Outcomes on store sales, customer purchasing, and diet in a prospective matched controlled cluster study. Plos Medicine 2021. doi: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003729
  2. https://www.southampton.ac.uk/news/2021/08/supermarket-layout-food-choices.page