Nyhetsartikkel

Seks gode matvalg om du har diabetes type 2

Her er oversikt over matvarer som kan være smarte valg for deg med diabetes type 2.

Temaside om Korona

Maten vi spiser påvirker blodsukkeret, og personer med diabetes bør velge et kosthold som bidrar til god blodsukkerkontroll. Personer med diabetes type 2 som ikke bruker insulin, bør spise sunn mat som gir langsom blodsukkerstigning.

Søtpoteter

Søtpotet.jpg

Søtpoteter har lavere glykemisk indeks (GI) enn hvite poteter. Dette gjør dem til et godt alternativ for personer med diabetes, ettersom de frigjør sukker saktere og ikke øker blodsukkeret like mye.

Søtpoteter er også en god kilde til:

  • Fiber
  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Kalium

Søtpoteter kan tilberedes på mange måter: bakt, kokt, stekt eller most. Å kombinere søtpoteter med matvarer som inneholder proteiner og grønne bladgrønnsaker, vil gi et balansert måltid.

Grønnsaker i korsblomstfamilien og grønne bladgrønnsaker

Spinat.jpg

Til korsblomstfamilien hører en rekke grønnsaker som brokkoli, kål, blomkål, grønnkål og rosenkål. Disse ikke-stivelsesholdige grønnsakene er rike på kalium, folat og vitamin C. 

Andre grønne bladgrønnsaker som spinat og grønnkål er en viktig plantebasert kilde til kalium, vitamin A og kalsium. De gir også protein og fiber.

Dette er matvarer som har minimal innvirkning på blodsukkernivået.

Grønnsakene kan brukes i salater, tilbehør, supper og middager.

Belgfrukter

bønner.jpg

Bønner er et lurt matalternativ å velge for personer med diabetes. De er kilde til plantebasert protein, metter godt og hjelper til med å redusere karbohydratinntaket.

Blodsukkernivået håndteres enklere ved å spise belgfrukter. Dette er matvarer som inneholder komplekse karbohydrater, som kroppen fordøyer langsommere enn andre karbohydrater.

Det finnes en rekke bønner å velge mellom: svarte, garbanzo, nyre, lima, pinto og hvite. 

Bønnene inneholder også næringsstoffer som jern, kalium og magnesium. De kan brukes i matlaginga på mange ulike måter: i gryteretter, salater eller tortilla. 

Når du bruker hermetiske bønner, bør du velge et alternativ uten tilsatt salt. Eller tøm og skyll bønnene for å fjerne tilsatt salt.

 Nøtter

valnøtter.jpg

Spesielt valnøtter, mandler og pekannøtter er gode kilder av protein, vitaminer, mineraler, fiber, sunt fett og antioksidanter. I likhet med fisk inneholder nøtter sunne fettsyrer som hjelper å holde hjertet sunt.

Men: nøtter bør spises i små mengder siden de inneholder mye kalorier.

Nøtter kan tilsettes i salater, yoghurt eller strøs på havregrynsgrøten.

Valnøtter inneholder spesielt mye omega-3 fettsyrer. 

En studie fra 2018 antydet at å spise valnøtter er knyttet til en lavere forekomst av diabetes.

Bær

49509-2-blbr.jpg

Bær er rike på antioksidanter, som kan bidra til å forhindre oksidativt stress. Oksidativt stress påvirker helsa på ulikt vis, inkludert hjertesykdom og noen kreftformer.

Blåbær, bjørnebær, jordbær og bringebær inneholder alle høye nivåer av antioksidanter og fiber. De inneholder også viktige andre vitaminer og mineraler, inkludert:

  • Vitamin C
  • Vitamin K
  • Mangan
  • Kalium

Bær kan brukes ferske eller frosne - til frokosten, på havregrøten eller i en smoothie.

Fet fisk

laks.jpg

Fet fisk inneholder viktige omega-3 fettsyrer, og vi trenger en viss mengde sunt fett for å holde kroppen i funksjon og for å fremme hjerte- og hjernehelse.

Fisk som er en en rik kilde til både flerumettede og enumettede fettstoffer, er:

  • Laks
  • Makrell
  • Sardiner
  • Tunfisk 
  • Sild
  • Ørret

Referanser

  1. Arab L, Dhaliwal S, et.al. Association between walnut consumption and diabetes risk in NHANES. Diabetes/Metabolism Research and Reviews 2018. doi: https://doi.org/10.1002/dmrr.3031
  2. Betsy B. Dokken. The Pathophysiology of Cardiovascular Disease and Diabetes: Beyond Blood Pressure and Lipids. Diabetes Spectrum 2008. doi:https://doi.org/10.2337/diaspect.21.3.160
  3. https://health.clevelandclinic.org/top-10-worst-diet-choices-if-you-have-diabetes/
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/324416#green-leafy-vegetables