Nyhetsartikkel

Selv moderate mengder sukker øker  kroppens egen fettproduksjon i leveren

Moderate mengder tilsatt fruktose og sukrose dobler kroppens egen fettproduksjon i leveren. Det viser forskning fra Universitetet i Zürich.

Temaside om Korona

På lang sikt bidrar dette til utvikling av diabetes type 2 eller fettlever, skriver forskerne bak en studie publisert i Journal of Hepatology1 i mars 2021.

Sukker tilsettes i mange vanlige matvarer. Det høye kaloriinnholdet i sukker forårsaker overdreven vekt og fedme og sykdommer som kommer i kjølvannet av dette. Men har for mye sukker andre skadelige effekter hvis vi spiser det jevnlig? Og hvor mye sukker er for mye?

Les også: Sukkerfri diett mot fettlever

Moderate mengder kan være for mye

Forskere ved Universitetet i Zürich (UZH) og Universitetssykehuset Zürich (USZ) har undersøkt dette. De skriver i sin omtale av studien at sammenlignet med tidligere studier, som hovedsakelig har undersøkt forbruket av svært store mengder sukker, viser resultatene at selv moderate mengder fører til en endring i forbrenningen (metabolismen) til testdeltakerne:

Studien til forskerne fra Sveits viser at 80 gram sukker daglig, som tilsvarer omtrent 0,8 liter normal brus, øker fettproduksjonen i leveren.

- Overaktiv fettproduksjon fortsetter over tid, også om du ikke spiser mer sukker, sier studieleder Philipp Gerber ved Institutt for endokrinologi, diabetologi og klinisk ernæring, i en nyhetsmelding fra universitetet i Zürich2.

Les også: Skal du kutte ned på sukkeret?

Fruktose ga høy fettproduksjon

I studien deltok 94 friske unge menn. Studieperioden varte i syv uker og i løpet av denne perioden skulle deltagerne hver dag drikke en drikke søtet med forskjellig type sukker. En kontrollgruppe drakk ikke disse drikkene. 

Drikkene inneholdt enten fruktose, glukose eller sukrose (vanlig bordsukker som består av et molekyl fruktose og et molekyl glukose). For å analysere effekten av sukkerholdige drikker på lipidmetabolismen (når fettsyrer nedbrytes) brukte forskerne sporstoffer (merkede stoffer som kan spores når de beveger seg gjennom kroppen).

Deltagerne inntok ikke flere kalorier mens studien pågikk, enn det de gjorde til vanlig. Det var fordi de sukkerholdige drikkene ga en følelse av metthet - dermed ble det færre kalorier fra andre matvarer. 

Men resultatene viste at fruktose og sukrose har en negativ effekt, men ikke glukose:

- Kroppens egen fettproduksjon i leveren var dobbelt så høy i fruktose og sukrose gruppene som i glukosegruppen eller kontrollgruppen - og dette var fremdeles tilfelle mer enn tolv timer etter det siste måltidet med sukker, sier Gerber.

Les også: Å kutte sukker ga overraskende helseeffekt

Redusere til 25 gram

Forskerne mener det var overraskende at sukkeret vi vanligvis bruker, sukrose, økte fettsyntesen litt mer enn den samme mengden fruktose: Det har vært antatt at det er fruktose som mest sannsynlig ville gitt disse endringene i lipidmetabolismen.

Økt fettproduksjon i leveren er et relativt stort første skritt i utviklingen av vanlige sykdommer som fettlever og diabetes type 2, ifølge forskerne.

De påpeker at Verdens helseorganisasjon anbefaler å begrense det daglige sukkerforbruket til rundt 50 gram - men enda bedre om sukkerforbruket kan reduseres til 25 gram.

Les også: Sukker og hjerte-og karsykdom

 

Kilder

Referanser

  1. Geidl-Flueck B, Hochul M, et.al. Fructose- and sucrose- but not glucose-sweetened beverages promote hepatic de novo lipogenesis: A randomized controlled trial. Journal of Hepatology 2021. doi:https://doi.org/10.1016/j.jhep.2021.02.027
  2. https://www.media.uzh.ch/en/Press-Releases/2021/Fat-production.html