Nyhetsartikkel

Sikker på at kaffe forstyrrer nattesøvnen?

En ny studie publisert i tidsskriftet Sleep, tyder på at det ikke er kveldskaffen som gjør at du ikke får sove om natta.

Både bruk av alkohol, koffein og nikotin antas å gi dårligere søvn. Men ifølge en studie publisert i tidsskriftet Sleep1, er det ikke undersøkt godt nok hvorvidt disse stoffene påvirker søvnen vår. 

Forskerne bak studien har undersøkt hvordan bruk av alkohol, nikotin og koffein på kvelden påvirker varighet og kvalitet på søvnen. Dette gjorde de ved å la deltagerne i studien bruke et armbånd med sensor, samtidig som de skrev søvndagbok. 

Studien involverte 785 deltakere og til sammen fikk forskerne 5.164 dager med registrert data om hvor mye alkohol, koffein eller nikotin deltagerne konsumerte mindre enn fire timer før leggetid - og hvordan søvnkvaliteten ble påvirket.

Kveldskaffe

Er du glad i kaffe, kan resultatene fra studien være gode nyheter: Forskerne fant ingen sammenheng mellom inntak av koffein mindre enn fire timer før leggetid og redusert søvnkvalitet.

Ifølge en nyhetsmelding om studien2 har forskningen svakheter: Forskerne var ikke i stand til å måle hvor store mengder koffein deltagerne drakk. Individuelle variasjoner i koffeinfølsomhet og toleranse, klarte de heller ikke å ta hensyn til i studien - og dette kan spille en viktig rolle i sammenhengen mellom koffein og søvn.

Nikotin forstyrrer mest

Men selv om studien ikke kunne bevise at kaffe fire timer før leggetid virket negativt inn på søvnen, var det anderledes med alkohol og nikotin: En røyk eller et glass alkohol til middagen ga dårligere kontinuitet på søvnen enn om man ikke hadde røykt eller drukket før leggetid. Dette gjaldt selv etter å ha kontrollert for alder, kjønn, overvekt, utdanningsnivå, å ha jobb/skole dagen etter, depressive symptomer, angst og stress.

Det stoffet som sterkest ble koblet til søvnforstyrrelser, var nikotin. 

Kilder

Referanser

  1. Spadola C, Guo N, et.al. Evening intake of alcohol, caffeine, and nicotine: night-to-night associations with sleep duration and continuity among African Americans in the Jackson Heart Sleep Study. Sleep 2019. doi.org
  2. Sleep interrupted: What's keeping us up at night?, eurekalert.org