Nyhetsartikkel

Tegn på at du får i deg for mye salt

Vi bør ikke spise mer enn rundt fem gram salt om dagen – det tilsvarer omtrent én teskje. Mange får i seg langt mer enn dette - kanskje uten å vite det selv.

Temaside om Korona

Kroppen vår trenger kun en liten mengde salt (natrium). 

Ifølge Helsedirektoratet har vi i Norge et gjennomsnittlig saltinntak på omtrent 10 gram om dagen, noe som altså er omtrent dobbelt så høyt som anbefalt. Et høyt saltinntak øker risikoen for høyt blodtrykk, som over tid kan skade blodårene (karskade).

Bearbeidede matvarer bidrar i snitt med 70–80 prosent av saltinntaket

Hvordan vet du om du tar i deg for mye salt? Her er noen tegn du kan se etter.

  • Oppblåsthet

En mage som føles hoven eller stram. Dette er en av de vanligste kortsiktige effektene av å ha spist for mye salt. Kroppen holder på vannet, og ekstra væske hoper seg opp i kroppen. Husk at mat trenger ikke smake salt selv om det inneholder mye natrium. Smørbrød, pizza, bagels og hermetisk suppe er typiske matvarer med mye salt.

Les også: Råd mot oppblåst mage

  • Blodtrykket ditt er høyt

Det er mange grunner til høyt blodtrykk, men en av dem kan være for mye salt i maten. 

  • Hevelser

Hevelse kan være et tegn på for mye natrium i kroppen. Ansikt, hender, føtter og ankler har da en tendens til å hovne opp. Merker du hevelser i kroppen - ta en titt på hvor mye salt du egentlig spiser.

Les også: Hovne bein

  • Er du ofte veldig tørst? 

Hvis du har vært veldig tørst i det siste, kan det være et tegn på at du spiser for mye salt. For mye salt gjør at du blir dehydrert. Kroppen din trekker vann fra cellene, og du blir veldig tørst. Å drikke vann kan bidra til å nøytralisere saltet og friske opp cellene.

Les også: Vann og væskebehov

  • Vektøkning

Når kroppen holder på vannet, kan du gå opp i vekt. Hvis du har lagt på deg noen kilo ekstra over en periode, kan det være fordi du har fått i deg mye salt. Kan du tenke tilbake på maten du har spist de siste dagene og prøve å gjøre endringer for å redusere saltinntaket?

  • Søvnproblemer?

Hvis du spiser for mye salt før du legger deg, kan det føre til søvnforstyrrelser som rastløs søvn, at du ofte våkner om natten eller at du ikke føler deg uthvilt om morgenen.

  • Langsiktige effekter av for mye salt

Selv om det er mange kortsiktige effekter av å spise for mye salt,  er det også langsiktige effekter av å spise for mye salt. Det kan øke risikoen for forstørret hjertemuskulatur, hodepine, hjertesvikt, høyt blodtrykk, nyresykdom, nyrestein, benskjørhet, magekreft og hjerneslag.

Les også: Saltfattig kost

Det er amerikanske WebMd som har laget en oversikt over hvordan kroppen kan reagere på for mye salt, og som er bakgrunnen for denne artikkelen. De angitte symptomene behøver ikke å ha sammenheng med høyt saltinntak, men de kan ha det. Ingen symptomer eller tegn er entydige tegn på for høyt saltinntak, det gjelder også for overnevnte symptomer.