Informasjon

Trist med for lite karbohydrater

Slankekurer som baserer seg på høyt inntak av protein og fett, og lavt inntak av karbohydrater, har blitt svært populære de siste årene. Men for lavt inntak av karbohydrater kan gjøre slankekuren tristere enn nødvendig.

Trist med for lite karbohydrater.

Hopp til innhold

Ifølge Harvards Health Letter fra januar 2008, har forskning vist at Atkinslignende dietter, det vil si dietter med lite karbohydrater og mye fett og protein, kan føre til en følelsesmessig nedtur.

Årsaken er at karbohydrater fremmer serotoninsyntesen - serotonin er et signalstoff i hjernen, og det spiller en sentral rolle i kontrollen av humøret. Dermed ser det ut til at det å unngå karbohydrater, og holde seg til fett- og proteinrike matvarer, kan redusere serotoninkonsentrasjonen og gi lavkarbo-depresjon.

Hjernen jobber saktere

En studie som bestod av tre ukers diett for fysisk aktive mennesker uten vektproblemer, viste at en en diett med lite karbohydrater, førte til mer slapphet og dårlig humør enn dietter som inneholder mye karbohydrater.

I en annen studie, der testpersonene var overvektige, ble deltagerne også delt inn i to grupper. Den ene gruppen fikk en karbohydratrik diett, mens den andre gruppen fulgte en diett med lite karbohydrater. I denne studien var det ikke noen forskjell i humøret på deltagerne i de to gruppene. De som fulgte dietten med lite karbohydrater gikk litt mer ned i vekt enn den andre gruppen.

Men også her kommer det frem at hjernen trenger karbohydrater for at vi skal være på topp. For i en test der hastigheten på hjernens bearbeiding ble målt, var deltagerne fra lavkarbodietten tregere enn de som spiste mer karbohydrater.

Vil du vite mer?