Nyhetsartikkel

Unngå fallulykker med D-vitamin

Eldre mennesker som tar vitamin D-tilskudd, reduserer risikoen for fall.

[imported]

Det viser en undersøkelse publisert i British Medical Journal (BMJ) i 2009.

Tidligere studier viser at tilskudd av vitamin D hos eldre har effekt på musklene og kan gi bedre balanse og sterkere muskler.

Nå konkluderer sveitsiske forskere med at en økt daglig dose med vitamin D kan reduserer sannsynligheten for fall hos personer på 65 år og eldre.

Dette kommer fram etter en gjennomgang av åtte studier med mer enn 2400 eldre mennesker som tok tilskudd av vitamin D eller placebo (narretabletter). Resultatene er nylig publisert i tidsskriftet British Medical Journal.

Les også: Dette er vitamin D-mangel

Fyll opp lagrene!

Grunnen til at D-vitamintilskudd kan være med på å forhindre fall, er nettopp på grunn av at dette er et vitamin som har effekt på musklenes styrke. Alvorlig mangel på D-vitamin viser seg ved muskelsvakhet og muskelsmerter. Men disse plagene kan forsvinne hvis man får fylt opp vitaminlagrene.

Forskerne fant ut at risikoen for å falle ble redusert med 19 prosent blant eldre som spiste tilskudd på minst 700 internasjonale enheter (IE) per dag av vitamin D.

En lavere dose så ikke ut til å gjøre noen forskjell. I noen av studiene forskerne har gjennomgått, fikk forsøkspersonene samtidig kalktilskudd, men virkningen av D-vitaminet viste seg å være uavhengig av kalk.

All grunn til å forebygge

Ifølge forfatterne av studien vil risikoen for å komme alvorlig til skade på grunn av et fall vokse med alderen, og mange havner på sykehus etter en slik ulykke. Også behandling og opptrening etter et fall kan være mer langvarig i denne alderen.

- Det er viktig å forebygge fallulykker hos eldre, sier førsteforfatter Dr. Heike Bischoff-Ferrari til nyhetsbyrået Reuters.

- Inntak av 700 til 1000 IU av vitamin D per dag er ufarlig, sier han, men understreker at dette er mer enn hva som er anbefalt daglig dose fra Institute of Medicine i USA.

Institute of Medicine vurderer 200 IE vitamin D som et "tilstrekkelig" daglig inntak for personer opp til 50 år, et inntak på 400 IE for folk i alderen 51–70, og et inntak på 600 IU for personer over 70 år.

Studiene som er inkludert i undersøkelsen fra Sveits1, omhandler ikke doser høyere enn 1.000 IE per dag.

Det kan være verdt å merke seg at for mye vitamin D kan blant annet føre til kvalme, forstoppelse, forvirring, unormal hjerterytme og nyrestein.

Vil du vite mer?

Kilder

Referanser

  1. Bischoff-Ferrari H A, Dawson-Hughes, et al.. Fall prevention with supplemental and active forms of vitamin D: a meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 2009; 339: b3692. BMJ (DOI)