Nyhetsartikkel

Er sukkerfri sjokolade et godt alternativ?

Sjokolade uten sukker kan virke som en god løsning.

[imported]

Men trolig er den helsemessige effekten lik null.

Måtehold er sjelden en dum idè. Og sukker blir det for mange mer enn nok av. Likevel er det trolig lite å hente på å erstatte vanlig sjokolade med et sukkerfritt alternativ hvis målet er å ta vare på helsa.

Nina Rye er driftsleder i Diabetesforbundet og forteller til NHI.no at de ofte får spørsmål fra brukerne om hva de kan spise når de vil unne seg noe ekstra.

Hun sier at Diabetesforbundet anbefaler personer med diabetes å spise mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao når sjokoladebehovet melder seg.

- Såkalt sukkerfri sjokolade eller ”diabetessjokolade”, som er søtet med fruktose eller sukkeralkoholer, anbefaler vi derimot ikke. De gir en blodsukkerstigning nesten på linje med vanlig sjokolade, inneholder like mye fett og kalorier og er dessuten mye dyrere enn vanlig sjokolade, sier Rye.

Les også: Mørk sjokolade er bra for hjertet

Kan gi magevondt

De søte, sukkerfri sjokoladene har altså ikke den slankende og helsemessige effekten man fristes til å tro.

Les også: Lettbrus øker risikoen for sykdom

Det danske forbukerrådet har også gått sukkerfri sjokolade etter i sømmene og funnet ut at sukkeret ofte er erstattet med kunstig søtningsmiddel som kan gi mageproblemer, og som får blodsukkeret til å stige nesten like mye som normalt sukker gjør.

Den sukkerfri sjokoladevarianten er gjerne tilsatt mer fett enn vanlig sjokolade som er søtet med sukker. Ernæringsmessig er det derfor ingen fordel å velge sukkerfri sjokolade - selv om den gjerne markedsføres som dette.

Les også: Hva slags fett?

Annen snacks

Men så var det dette med måtehold. Sjokolade og annet godteri i "vanlig" mengde inneholder mye sukker. Men er du diabetiker og spiser godteri i små mengder og gjerne sammen med annen mat, vil det ha liten effekt på blodsukkeret.

Ifølge Diabetesforbundet har 15 gram sjokolade (1/3 Kvikklunsj), tre lakrisbåter, to karameller eller to seigmenn like mye sukker som ett glass melk. En Pinup-is har like mye sukker som 1,5 glass melk.

Liker du peanøtter og andre nøtter, gir dette en langsom blodsukkerstigning og inneholder dessuten mye umettet fett. Nøtter er derfor et godt snacksalternativ.

Les også: Nøtter er godt for helsa

Popkorn er voluminøst og inneholder minst energi, og egner seg av den grunn spesielt for de som passer på vekten. En pose popkorn (50 g), tilsvarer omtrent 1,5 skive med pålegg i energimengde. 50 gram potetgull eller 50 gram peanøtter tilsvarer omtrent to brødskiver.