Nyhetsartikkel

Finn ditt kaloribehov

Beregn ditt kaloribehov med vår kalkulator. Kalkulatoren kan være et nyttig hjelpemiddel dersom du ønsker å øke eller redusere vekten.

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Kalkulatoren er laget med basis i formler for utregning av kaloriforbruk. Disse ble publisert i "Forebygging, utredning og behandling av overvekt og fedme hos voksne" (Nasjonale faglige retningslinjer).

Kalkulatoren tar utgangspunkt i kjønn, alder, vekt, høyde og aktivitetsnivå.

Vil du finne ut mer om forbruket ditt? Du finner kalkulatoren her.

Men hvor mye kan jeg spise?

Kosthold grønnsaker

Selv om vi vet hvor mye vi bør redusere kaloriforbruket, er det ikke alltid like enkelt å finne gode eksempler på hva man kan spise innenfor de kalorirammene som er satt.

Ved å innta ca. 500 kilokalorier under ditt daglige kaloribehov, kan du forvente å gå ned ca. et halvt kilo i uken. Dette kan være et fornuftig nivå å legge seg på, og det gjør det mulig å fortsette slankekuren på lang sikt.

I de samme retningslinjene har Helsedirektoratet også satt sammen smakfulle, sunne forslag til både frokost, lunsj, middag og mellommåltider. I oversikten har de også angitt omtrentlig kaloriinnhold på de ulike måltidene.

Måltidsforslagene gjengir vi her, i denne artikkelen: Kaloriberegning av måltid.

Slik øker du forbrenningen

Damer som danser

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning. Les mer om dette her: Slik øker du forbrenningen.