Informasjon

Hva er en sunn vekt?

Vi hører stadig om hvor farlig det er å være for fet eller for tynn, men hvordan vet du om størrelsen din utsetter deg for risiko eller hvor mye bør du egentlig veie?

Hopp til innhold

Å være for tynn eller for tykk er usunt, men god helse dreier seg om mye mere enn bare vekten din. Den avhenger av mange ting, inkludert familiehistorie, arveanleggene dine, om du røyker, maten du spiser og hvor aktiv du er. Derfor er det vanskelig å sette en eksakt idealvekt som gjelder for alle.

Mange mennesker har en feilaktig oppfatning av hva som er en sunn kroppsvekt. Vi er omgitt av bilder av glamorøse personer, mange av dem er faktisk undervektige. Å se på seg selv i speilet er heller ikke en særlig nyttig måte å vurdere om du har en sunn vekt på. De fleste mennesker sammenligner seg selv med andre heller enn med objektive standarder.

Kroppsmasseindeks (KMI)

Leger vurderer kroppsstørrelsen din ved å måle vekten og høyden din og kalkulere kroppsmasseindeks (body mass index, BMI). Forskning har vist at mennesker med en viss kroppsstørrelse lever lenger og har den beste helsen. Du kan sjekke om du har en sunn vekt i forhold til din høyde ved å bruke en kroppsmasse kalkulator. Nivåene av KMI vurderes slik:

  • Undervekt
    • KMI mindre enn 18,5
  • Idealvekt
    • KMI 18,5-25
  • Overvekt
    • KMI 25-30
  • Fedme
    • KMI 30-40
  • Uttalt fedme
    • KMI høyere enn 40

Bemerk! KMI er ikke et godt mål dersom du er idrettsutøver eller er svært muskuløs (muskler veier mere enn fett), fordi det kan skyve deg opp i høyere KMI-kategori selv om du har en sunn mengde kroppsfett. KMI er heller ikke nøyaktig for kvinner som er gravide eller som ammer, eller svakelige individer.

KMI-kalkulatoren er bare en type målemetode for helsen din. Midjemål, mengde kroppsfett, blodtrykk, kolesterol, fysisk aktivitet, ikke røyke, sunn kost er også viktig. Hele spektret må tas i betraktning.

En annen metode for å vurdere om vekten din er sunn, er ved å måle midjen din. Et mål over 94 cm hos menn og 80 cm hos kvinner tyder på at du ikke bør gå opp mer i vekt. En ekstra 8 cm tilsier at helsen din vil bedres hvis du går ned litt i vekt.

Er du undervektig?

At overvekt er en helserisiko, vet vi alle, men også det å veie for lite er mindre bra for helsen din.

Er du undervektig på grunn av et for knapt kosthold, så er du i risiko for en rekke ernæringsmangler. Unge kvinner er spesielt i risiko for anemi - på grunn av mangel på jern - mens utilstrekkelig kalsiumtilførsel kan disponere for beinskjørhet senere i livet. Bortfall av menstruasjon (amenoré) er også vanlig blant kvinner som er undervektige og kan føre til tap av forplantningsevnen.

Er du sunn men ulykkelig?

Hvis vekten din ligger i det sunne området men du er misfornøyd med kroppsfasongen din, så kan du ha mer nytte av et treningsprogram enn kostrestriksjoner. Det vil få deg i bedre form, hjelpe til å øke spenningen i visse muskelgrupper og styrke din totale helse og velfølelse. Planlegg derfor kosten din slik at den maksimerer helsen din.