Nyhetsartikkel

Hvordan redusere sukker i kostholdet?

Temaside om Korona
Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Drikke

I en studie publisert i tidsskriftet JAMA i februar i 2014, har forskere funnet en sterk sammenheng mellom et kosthold med for mye sukker og død på grunn hjerte-og karsykdommer.

Hvis en fjerdedel av det daglige kaloriinntaket kommer fra tilsatt sukker i brus, kaker og andre søtsaker, fant forskerne en tredoblet risiko for å få hjertesykdom sammenlignet med de som hadde et kosthold der tilsatt sukker står for 10 prosent av kaloriinntaket.

Les mer om denne studien i artikkelen: Sukker og hjerte-og karsykdom

En annen studie fra 2012 som er publisert i tidsskriftet Circulation, viser mye av det samme: En boks med sukkerholdig brus om dagen øker risikoen for koronar hjertesykdom med 20 prosent.

Les mer om denne studien her: En brus om dagen øker risikoen for hjertesykdom

Det er med andre ord trolig ikke så dumt å bytte ut brusen med sukkerfrie varianter. Eller enda bedre: vann, ekstra lett lettmelk eller farris. Bruker du sukker i te eller kaffen? Forsøk å bruke litt mindre hver gang - eller prøv å bytte til søtstoffer i stedet. Har du prøvd å lage din egen drikke med varmt vann og en skive sitron eller ingefær? Kanskje finner du noen nye smaker med urtete du liker godt.

Nesten en fjerdedel av sukkeret vi inntar kommer fra sukkerholdige drikker som brus og sukret saft. En halv liter med cola inneholder tilsvarende 17 sukkerbiter. Og husk: i fruktjuice kan det også være mye sukker.

Kilder

Referanser

  1. www.nhs.uk How to cut down on sugar in your diet www.nhs.uk

Fagmedarbeidere

Forrige side