Nyhetsartikkel

Ned i vekt - trening eller kosthold?

En ny studie konkluderer med at det er kosthold og ikke trening som er nøkkelen hvis man vil ned i vekt.

Forskere bak en ny studie om vekttap, kosthold og trening mener trening er et godt verktøy når man skal ned i vekt. Likevel må hovedfokuset handle om et endret kosthold.

Trening vil som kjent øke kaloriforbrenningen, men forskerne fant ut at de som trener mye, kun har en liten økt forbrenning i forhold til de som trener litt.

Dette kan være fordi kroppen tilpasser seg et høyere aktivitetsnivå, slik at du ikke nødvendigvis forbrenner ekstra kalorier, selv om du trener mer.

Studien er publisert i Current Biology, og hovedforfatteren bak studien, Herman Pontzer ved City University of New York, understreker at trening er avgjørende for å holde kropp og sjel sunn. Men når det kommer til vekttap, er det ikke lurt å tro at trening alene skal være nok.

Pontzer sier at han ønsket å finne mer ut av dette etter et opphold i nordlige Tanzania - som har en befolkning med tradisjonelle jegere og samlere. Dette er mennesker som er svært aktive, de går langt hver dag og gjør mye hardt fysisk arbeid i hverdagen. Til tross for det høye aktivitetsnivået, fant han ut at de hadde lignende daglig energiforbruk som folk som har en mer stillesittende, modernisert livsstil i USA og Europa.

- Det var overraskende, og det fikk meg til å tenke nytt om sammenhengen mellom aktivitet og energiforbruk, sier han i en nyhetsmelding fra Cell press.

Kostholdet må endres

slanking

For å se nærmere på dette, målte forskerne i denne aktuelle studien det daglige aktivitetsnivået på mer enn 300 menn og kvinner. De målte også hvor mange kalorier de brukte i løpet av en uke.

I dataene de samlet inn, så de en svak, men målbar effekt av fysisk aktivitet på det daglige energiforbruket. Personer med moderat aktivitetsnivå hadde et noe høyere daglig energiforbruk - omtrent 200 kalorier - enn de mest stillesittende deltagerne. Men folk som befant seg over moderat aktivitetsnivå, klarte ikke å forbrenne tilsvarende mer.

- De mest fysisk aktive deltagerne hadde et kaloriforbruk likt de deltagerne som var moderat aktive, sier Pontzer i nyhetsmeldingen.

Helsenettstedet Webmed omtaler også studien, og skriver at funnene kan tyde på at en inaktiv livsstil ikke bidrar i så stor grad til fedmeepidemien som man har trodd. Det er heller for mye mat enn for lite trening som forklarer den voksende fedmeepidemien i befolkningen.

Trening gir mange helsefordeler

trening

Men selv om kosthold spiller en større rolle enn trening når man skal kontrollere vekta, mener forskerne at de offentlige rådene som blir gitt rundt trening og helse er gode.

Trening er viktig - uansett om man skal ned i vekt eller ikke. Trening har rett og slett så mange helsefordeler at det er skummelt å la vare. Hør bare: trening kan forebygge diabetes, kontrollere blodtrykket, redusere stress, øke humøret, bedre immunforsvaret og hjelpe mot depresjon.

Likevel mener altså forskerne at det er på tide å revurdere effekten av fysisk aktivitet når det kommer til daglig energiforbruk.

- Det er tonnevis av bevis for at trening er viktig, og forskningsarbeidet vi har gjort endrer ikke på dette. Men arbeidet vårt viser at vi må konsentrere oss om kostholdet, spesielt når det gjelder å styre vekta eller gå ned etter en usunn vektøkning, sier Pontzer.

Kilder

Referanser

  1. H Pontzer, Durazo-Arviz Ru, et al. Constrained Total Energy Expenditure and Metabolic Adaptation to Physical Activity in Adult Humans. Current Biology 2016. dx.doi.org
  2. www.webmd.com
  3. http://www.eurekalert.org/