Nyhetsartikkel

Ny forskning om kosthold

Verdens mest omfattende kontrollerte kostholdsstudie viser at det er proteinene du må satse på hvis du vil gå ned i vekt. Studien er publisert i tidsskriftet New England Journal of Medicine.

Denne artikkelen er mer enn to år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Hvordan gikk det med barna?

I familiene som deltok i studien, var det 827 barn. De inngikk også i koststudien, men de deltok ikke på slankekuren eller kaloritellingen. De spiste kun den samme kosten som foreldrene ble beordret til å spise. Omtrent 45 prosent av barna var overvektige da studien startet.

Forekomsten av overvekt blant barn i gruppen som spiste mat med mye proteiner og lav GI falt ganske fort med omtrent 15 prosent. Ifølge forskerne gir dette håp om at man kan bekjempe barnefedme kun ved å endre litt på kosten.

Kostholdet som kom best ut i studien, stemmer godt overens med de kostrådene som blir gitt om å spise grønt, magert, fiberrikt og begrense sukker. Men hvis vekten skal beholdes etter at overvektige har gått ned i vekt, er ifølge forskerne de offisielle rådene ikke tilstrekkelige.

- Koststudien vår viser at kostrådene om å spise frukt og grønt er for unyansert. Noen frukt kan ifølge vår studie spises fritt, mens andre bør begrenses. Grønnsaker som gulrøtter, rødbeter og pastinakk bør helst spises rå, sier Thomas Meinert Larsen.

Og når det gjelder poteten, skal den ifølge studien helst kokes så lite som mulig og gjerne nytes kald. Det samme gjelder pasta - den bør også kokes "al dente" og helst avkjøles før den spises. Det er fordi karbohydratenes kjemiske struktur endrer seg, når de blir kjølt ned og derfor brytes langsommere ned i tarmen. Dette sikrer igjen et mer stabilt blodsukker.

Les også: Slik får du barn til å spise fullkorn

Forrige side Neste side