Nyhetsartikkel

Slik øker du forbrenningen

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning.

Husk å ta høyde for livsstilsendringer

Livsstilsendringer kan føre til endringer i forbrenningen din. Dersom du slutter i en jobb der du er mye i aktivitet og begynner i en stillesittende kontorjobb, vil det reduserte aktivitetsnivået gi deg en lavere forbrenning. Dermed kan jobbskifte føre til at du legger på deg - med mindre du sørger for å begrense kaloriinntaket eller trene mer på fritiden. Om du elsker å være ute og i aktivitet om sommeren, men helst vil holde deg inne i varmen foran TV-en om vinteren, kan dette føre til at du går ned i vekt om sommeren og opp i vekt om vinteren. Har du nettopp begynt å amme, vil dette øke energiforbruket ditt. Har du nettopp sluttet å amme, vil forbrenningen din blir lavere som følge av dette. For å holde på idealvekten, er det viktig å ta høyde for den effekten livsstilsendringer kan ha på vekten din.

Kosttilskudd som skal øke forbrenningen din, er stort sett uten effekt. Noen kan gi uønskede eller farlige bivirkninger. Det finnes ingen magisk måte å gå ned i vekt på. Bruker du flere kalorier enn du inntar, går du ned i vekt.

Forrige side Neste side