Nyhetsartikkel

Slik øker du forbrenningen

Lav forbrenning kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Heldigvis kan du med enkle grep få høyere forbrenning.

Husk å ta høyde for livsstilsendringer

Livsstilsendringer kan føre til endringer i forbrenningen din. Dersom du slutter i en jobb der du er mye i aktivitet og begynner i en stillesittende kontorjobb, vil det reduserte aktivitetsnivået gi deg en lavere forbrenning. Dermed kan jobbskifte føre til at du legger på deg - med mindre du sørger for å begrense kaloriinntaket eller trene mer på fritiden. Om du elsker å være ute og i aktivitet om sommeren, men helst vil holde deg inne i varmen foran TV-en om vinteren, kan dette føre til at du går ned i vekt om sommeren og opp i vekt om vinteren. Har du nettopp begynt å amme, vil dette øke energiforbruket ditt. Har du nettopp sluttet å amme, vil forbrenningen din blir lavere som følge av dette. For å holde på idealvekten, er det viktig å ta høyde for den effekten livsstilsendringer kan ha på vekten din.

Noen hevder at visse typer mat eller drikke kan øke forbrenningen. Det finnes lite vitenskaplig bevis for dette. Kosttilskudd som skal øke forbrenningen din, er stort sett uten effekt. Noen kan gi uønskede eller farlige bivirkninger.

Det finnes noen reseptbelagte medisiner som kan bidra til vekttap. Disse brukes som et tillegg til en kalorifattig diett og økt fysisk aktivitet for vektreduksjon hos voksne med fedme. Ifølge RELIS (produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell) gir medisinene et marginalt vekttap. Bivirkningene og interaksjonsrisikoen ved bruk av slike legemidler er stor.

Det finnes ingen magisk måte å gå ned i vekt på. Bruker du flere kalorier enn du inntar, går du ned i vekt. Hvis du ønsker langvarige resultater kan det være en fordel å være tålmodig, og styre unna dietter som er svært begrensende. Velg dietter som er ernæringsmessig fullverdige og gjør varige livsstilsendringer.

Forrige side Neste side