Nyhetsartikkel

Større tallerkener gjør oss tykkere

For 30 år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene, potetgullposene - og kroppene. Forskning viser at større tallerkener får oss til å spise mer.

Tenk bare på hva som var vanlig størrelse på muffins for 30 år siden, og hva som er vanlig størrelse i dag. Eller størrelsen på kjeks, hamburgere, pizzastykker, godteriposer, potetgullposer, brusflasker - og svært mange andre populære snacks-, drikke- og matretter.

Mange synes det er vanskelig å spise sunne porsjoner, fordi de ikke vet hva en sunn porsjon er. I noen tilfeller står det på restaurantmenyen at det er en ekstra stor porsjon, men det er ikke alltid at det er tydelig merket. I butikken finner vi familiepakninger og andre store pakninger som gjør at produsentene kan selge mer, og vi kjøper mer.

Ifølge en analyse (av 60 studier) som ble publisert i 2015, spiser vi mer når vi får større porsjoner, større tallerkener og annet stort servise. Vi spiser mer enten vi er tynne eller overvektige, og om vi er sultne eller ikke sultne. Så lenge porsjonene er store, er sjansen stor for at vi overspiser.

Litt ekstra her og litt ekstra der ...

National Institutes of Health har laget en artikkel som handler om porsjonsutviklingen de siste 20-30 årene. Riktignok er porsjonene i USA fortsatt større enn de norske porsjonene på mange områder, men vi kommer etter. En muffins i det som var vanlig størrelse for 30 år siden, inneholdt cirka 210 kcal. Store amerikanske muffins som er populære i dag, inneholder hele 500 kcal. Tidligere var vanlig størrelse og kaloriinnhold på en kopp kaffe med helmelk og sukker, cirka 50 kcal. En stor kaffe mokka, med steamet helmelk og sjokoladesaus/mokkasirup, inneholder i dag omtrent 250-350 kcal.

Kjøpte du en vanlig cheeseburger på 1990-tallet, inneholdt den 333 kcal. Dagens større cheeseburger gir hele 590 kcal. Differansen utgjør hele 257 kcal. Det vil si at du må trene styrke i omtrent en og en halv time for å forbrenne de ekstra kaloriene.

En voksen som inntar så lite som 100 kcal for mye per dag, vil i løpet av ett år legge på seg en halv til en og en halv kilo. På den annen side har en metaanalyse funnet at det å redusere eksponering for store porsjoner, store pakker og store serviser, kan redusere det daglige kaloriinntaket med opp til 230 kcal. Deltagerne i metaanalysen var engelske barn og voksne.

Neste side