Nyhetsartikkel

Større tallerkener gjør oss tykkere

For 30 år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene, potetgullposene - og kroppene. Forskning viser at større tallerkener får oss til å spise mer.

Du trenger ikke spise opp alt

Forskning viser at større porsjoner får oss til å spise mer. Dersom du sliter med vekten, og lett blir lurt av større tallerkener, porsjonspakker og andre fristelser, kan disse rådene være nyttige:

  • Sørg for å ha et servise med tallerkener som ikke er store. Tallerkenene som bestemor brukte, har nok en riktigere størrelse enn moderne serviser. Mange har en tendens til å fylle opp tallerkenen. Har du store tallerkener, kan det føre til at du spiser mye mer enn dersom du har mindre tallerkener.
  • Server middagen på tallerkenen, fremfor å la hele middagsgryten stå på bordet. La resten av maten stå på kjøkkenbenken. Dersom du må reise deg for å forsyne deg på nytt, er sjansen mindre for at du spiser for mye.
  • Be om å få en ekstra tallerken dersom du får utlevert en stor porsjon på en restaurant. Del måltidet i to, og vurder underveis om du trenger den andre halvparten. Hvis du er mett, kan du for eksempel be om å få med deg resten av maten hjem.
  • Kjøp en liten boks med popcorn istedenfor en stor boks, neste gang du er på kino. Del den med en venn.
  • En porsjon med kjøtt, fisk eller fugl, skal være omtrent like stor som en kortstokk. En porsjon med potet, ris eller pasta, skal tilsvare størrelsen på håndflaten din. Olje, smør eller dressing bør ikke utgjøre mer enn størrelsen på det ytterste tommelfingerleddet ditt. Grønnsaker kan du stort sett spise større mengder av.
  • Dersom du skal kose deg med snacks - porsjoner det ut og ha det i en skål. Spiser du rett fra posen, er sjansen større for at du spiser mer enn du har tenkt.
  • Spis frukt og grønnsaker mellom måltidene hvis du er sulten. Dette reduserer sjansen for å overspise ved måltidene.
  • Større forpakninger fører til at vi spiser mer. Kjøp mindre forpakninger.
  • Forsyn deg med mindre mat på tallerkenen enn du pleier.
  • Sett deg når du spiser, ikke stå, og ikke spis "i farta".
  • Ikke spis foran TV-en. Studier viser at vi spiser mer når vi spiser foran skjermen.
  • Når du er mett, slutter du å spise. Du må ikke spise alt som er på tallerkenen din. Ta metthetsfølelsen på alvor.
Forrige side Neste side