Nyhetsartikkel

Større tallerkener gjør oss tykkere

For 30 år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene, potetgullposene - og kroppene. Forskning viser at større tallerkener får oss til å spise mer.

Ikke gi barn voksen-porsjoner

[imported]
Mange barn får alt for store porsjoner. Det kan gjøre barnet motløst.

Husk å tilpasse porsjonene etter alder. Mange barn får alt for store porsjoner. Dette kan føre til at barnet blir motløst, eller at barnet spiser for mye. En måte å tilpasse porsjonen til barnets alder, kan være ved å gi en spiseskje med mat fra hver matgruppe per år. Ved to års alder kan du for eksempel gi to spiseskjeer ris, to spiseskjeer brokkoli, og to spiseskjeer fisk. Oppfordre barnet til å be om mer mat, dersom det fortsatt er sultent.

Les også: Matkresne småbarn

Husk at mengden mat du trenger, avhenger av alder, livssituasjon og aktivitetsnivå. Et lite barn trenger mindre porsjoner enn voksne, og en aktiv tenåring i vekst trenger ofte å forsyne seg flere ganger enn voksne. Et godt - men noen ganger vanskelig - råd for alle, er å slutte å spise når du er mett.

Lurer du på hvor stort kaloribehov du har? Beregn kaloribehovet ditt med vår kalkulator - og finn ut hvor mye du bør redusere forbruket for å gå ned i vekt.

Kilder

Referanser

  1. National Heart Lung and Blood Institute - Portion Distortion hp2010.nhlbihin.net
  2. Centers for Disease Control and Prevention - How to Avoid Portion Size Pitfalls to Help Manage Your Weight www.cdc.gov
  3. NIH: Portion size matters www.nhlbi.nih.gov
  4. Don`t fall prey to portion distortion www.heart.org
Forrige side