Nyhetsartikkel

10 minutter massasje for å redusere stress?

Her er et godt argument for å få partneren din til å gi deg nakkemassasje.

Temaside om Korona

En studie publisert i Scientific Reports1 viser at 10 minutter med massasje eller avslapning kan bidra sterkt til å aktivere kroppens system for å overvinne stress.

Stress er negativt for kroppen, det er godt kjent. Samtidig har vi et system for å håndtere og komme oss gjennom stress. Dette systemet kalles det parasympatiske nervesystemet.

Studien som er utført ved Universitetet i Konstanz i Tyskland, har nå målt effekten massasje har på å aktivere det parasympatiske nervesystemet (PSNS).

Forstå avslapping

- For å håndtere de negative effektene av stress best mulig, må vi forstå det motsatte av stress: avslapping. Det viser seg av avslappingsterapi er en helhetlig måte å behandle stress på, men det er behov for mer systematisk vitenskapelig vurdering av disse metodene, sier professor Jens Pruessner ved universitetet i Konstanz i en nyhetsmelding fra universitetet2.

Forskerne delte deltakerne inn i tre grupper. 

En gruppe fikk 10 minutter med hode- og nakkemassasje med et moderat trykk. Dette var ment å stimulere det parasympatiske nervesystemets vagusnerve. Denne nerven skal inneholde 75 prosent av nervefibrene til PSNS. 

Den andre gruppen fikk en mykere nakke og skuldermassasje i 10 minutter.

Den tredje kontrollgruppen satt ved et bord og slappet av i 10 minutter.

Forskerne brukte både fysiologiske og psykologiske målinger for å evaluere hvordan hver intervensjon aktiverte deltakernes PSNS.

Litt massasje til stor nytte

Forskerne vurderte testenes fysiologiske effekt ved å måle deltakernes hjertefrekvens. De målte også deltagernes hjertefrekvensvariabilitet (HRV). Dette er et mål på variasjoner i tidsintervallene mellom hjerteslag.

Et eksempel: når kroppen er i kampmodus, gir dette en lav HRV-verdi - det er lite variasjon fordi hjertet banker raskt med jevn hastighet. Når vi er avslappet, blir variasjonene større - frekvensen blir høyere.   

Alle deltakerne hadde signifikant høyere HRV-nivå, uansett gruppe.

De største økningene i HRV fikk de som fikk massasje. Om de fikk dyp eller lettere massasje spilte ingen rolle. 

Forskerne vil understreke at det lite som skal til for å oppnå en effekt på stress. Og profesjonell behandling er ikke nødvendig. Noen minutter med lett massasje kan være nok for å redusere både den fysiske og psykiske belastningen stress kan føre med seg.

Kilder

Referanser

  1. Meier M, Unternaehrer et.al. Standardized massage interventions as protocols for the induction of psychophysiological relaxation in the laboratory: a block randomized, controlled trial. Scientific Reports 2020. doi:https://doi.org/10.1038/s41598-020-71173-w
  2. https://www.uni-konstanz.de/en/university/news-and-media/current-announcements/news-in-detail/stressabbau-in-nur-zehn-minuten/