Nyhetsartikkel

12 ting du kan gjøre for å senke blodtrykket

Høyt blodtrykk øker risikoen for flere sykdommer. Her er tips til hva du selv kan gjøre for å senke eller forebygge høyt blodtrykk.

Temaside om Korona

Det er mye du selv kan gjøre for redusere høyt blodtrykk - uten medisiner. Tipsene i denne artikkelen er hentet fra amerikanske Medical News Today1.

Les også: Egenbehandling av høyt blodtrykk

1. Gå tur og tren regelmessig.

Trening er noe av det mest effektive du kan gjøre for å senke høyt blodtrykk.

Regelmessig trening gjør hjertet ditt sterkere og mer effektivt til å pumpe blod, noe som senker trykket i arteriene.

Les også: Treningsråd ved høyt blodtrykk

2. Spis mindre salt mat

Mange studier viser en sammenheng mellom høyt saltinntak med høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom, inkludert hjerneslag.

Selv om nyere forskning viser at forholdet mellom salt og høyt blodtrykk er noe uklart, anbefaler de fleste retningslinjene å redusere natriuminntaket for å senke blodtrykket. Spis mindre salt ved å bytte ut bearbeidet mat med fersk mat og prøv å krydre med urter og krydder i stedet for salt.

Les også: Spis mindre salt

3. Reduser alkoholinntaket

Å drikke alkohol kan øke blodtrykket. 

Mens noen undersøkelser har antydet at lave til moderate mengder alkohol kan beskytte hjertet, vil likevel fordelene bli oppveid av uønskede effekter.

Å drikke alkohol i en hvilken som helst mengde kan øke blodtrykket, rådet er derfor å begrense alkholinntaket i tråd med anbefalingene.

Les også: Kutte alkohol? Dette er effekten på kort sikt

4. Kutt ned på koffeininntaket

Koffein kan forårsake en kortsiktig økning i blodtrykket, selv om det for mange ikke gir en varig økning.

Les også: Kaffe, koffein og helse

5. Finn en måte å takle stress på

Kronisk stress kan bidra til høyt blodtrykk.

Å finne måter å håndtere stress på kan hjelpe. Når du opplever stress, kan det også være større sannsynlighet for at du gjør andre ting som påvirker blodtrykket negativt - som å drikke alkohol eller spise usunn mat.

Les også: Syk av stress

6. Spis mørk sjokolade eller kakao

Store mengder er selvsagt ikke så lurt, men studier viser at mørk sjokolade og kakaopulver inneholder planteforbindelser som kan bidra til å senke blodtrykket.

Les også: Kakaobønner/mørk sjokolade

7. Gå ned i vekt. 

Et viktig tiltak. Studier viser at selv en liten vektnedgang kan være positivt for blodtrykket. Sammen med trening, vil effekten være enda større. 

Les også: Hva er en sunn vekt?

8. Slutt å røyke

Et viktig tiltak. En av grunnene til å slutte å røyke er at det øker risikoen for hjertesykdom. 

Les også: Røyking og hjertesykdom

9. Kutt ned på sukker og raffinerte karbohydrater. 

Stadig mer forskning viser at det er en sammenheng mellom å spise mat tilsatt sukker og høyt blodtrykk. Dette gjelder også raske karbohydrater - som raffinert mel. 

Les også: Skal du kutte ned på sukkeret?

10. Spis bær

Bær er rike på polyfenoler, noe som kan bidra til å senke blodtrykket og den generelle risikoen for hjertesykdom.

Les også: Klarer du fem om dagen?

11. Prøv meditasjon eller pusteteknikker

Både meditasjon og dyp pusting kan aktivere det parasympatiske nervesystemet. Dette systemet er aktivert når kroppen slapper av, reduserer hjertefrekvensen og senker blodtrykket.

Les også: Dette er mindfulness

12. Spis mat rik på magnesium og kalsium

Magnesium er et mineral som er viktig for kroppen og hjelper til med å regulere blodtrykket. Magnesium finnes i mange matvarer, blant annet belgfrukter og fullkorn.

Les også: Vitaminer og mineraler - en animasjon

Et kosthold rikt på kalsium skal ha god effekt på blodtrykknivåene. Du kan få kalsium gjennom å spise mørke bladgrønnsaker og tofu, samt meieriprodukter.

Les også: Laktoseintolerant? Her er alternative kalsiumkilder

I originalartikkelen i Medical News Today kan du se hvilke forsknings kilde som er bakgrunnen for rådene.

 

Kilder

Referanser

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318716#magnesium