Nyhetsartikkel

PCOS - trening hjelper også for slanke kvinner

Også slanke kvinner med polycystisk ovariesyndrom (PCOS) har stor fordel av fysisk aktivitet.

For kvinner med polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er det en stor fordel å være fysisk aktiv.
For kvinner med polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er det en stor fordel å være fysisk aktiv.

I en ny studie publisert i det danske tidsskiftet Ugeskrift for læger, konkluderer forfatterene bak studien med at det er gode grunner til å rådgive også slanke kvinner med PCOS om daglig trening med moderat til høy intensitet.

PCOS er en tilstand med flere (poly) væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene (ovariene). Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører derved til hormonforstyrrelser.

Kan også ramme slanke kvinner

Forskerne bak studien har gjennomgått nyere randomiserte studier om temaet.

Det klassiske symptombildet ved PCOS består av unormal hårvekst på kropp og ansikt (hirsutisme), kviser (akne), manglende eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Tilstanden kan debutere når som helst i befruktningsdyktig alder, men for mange skjer det sent i tenårene.

De fleste (to av tre) kvinner med PCOS er overvektige, men tilstanden kan også ramme slanke kvinner.

Ifølge de danske forfatterne bak studien rammer PCOS 12-21 prosent av kvinner i fertil alder. De skriver at PCOS ikke bare er et problem for kvinners fruktbarhet, men også knyttet til flere kardiovaskulære risikofaktorer som insulinresistens, høyt blodtrykk eller dyslipidimi - og dette er uavhengig av om kvinnen er overvektig eller ikke. 

Trening og PCOS

Effekten av trening er godt undersøkt hos kvinner med PCOS, men primært hos overvektige kvinner. Forskerne viser blant annet til en undersøkelse som viser svært gode resultater av aerob trening blant overvektige med PCOS. Trening er derfor et viktig tiltak, men rådene er ikke direkte adressert til normalvektige.

Ifølge forfatterne er det sparsomt med bevis for normalvektige, og rådene handler først og fremst om at normalvektige bør trene for å unngå overvekt. Derfor ønsket forskerne å se hvordan trening kan forbedre symptomene på PCOS hos denne gruppa.

Bedrer fertiliteten

Som nevnt - behovet for trening hos normalvektige med PCOS er ikke like selvsagt som hos overvektige - siden trening ofte er forbundet med vekttap.

Men resultatene fra studien viser en rekke positive effekter av trening - som ikke bare handler om vekt. Blant annet ser det ut til at kun etter kort tids strukturert trening kan normalvektige med PCOS  forbedre insulinsensitiviteten og få kortere menstruasjonsintervaller - som igjen gir bedre muligheter for graviditet.

Forfatterne skriver at det derfor er gode grunner til også at rådgi slanke kvinner med PCOS til å følge anbefalinger om trening med moderat til høy intensitet i minst 30 minutter om dagen.

Kilder

Referanser

  1. Helene Bisgaard & Flemming Dela. Fysisk træning hjælper også normalvægtige kvinder med polycystisk ovariesyndrom. Ugeskrift for læger 2017.