Nyhetsartikkel

Bedre immunforsvar - hva kan du gjøre selv?

Å ha et immunforsvar som slår fra seg i influensasesongen kan nok mange tenke seg. Men hva kan du selv gjøre for å styrke ditt eget immunforsvar?

Immunsystemet (immunforsvaret) er kroppens forsvar mot alt det den oppfatter som fremmed. Det kan blant annet være bakterier og virus.

Det finnes en rekke av råd for å unngå virusene som gir feber og rennende nese – særlig nå om vinteren. Men ikke mange råd støttes av vitenskapen.

Britiske patient.uk forteller om hva man med sikkerhet vet kan styrke immunsystemet vårt.

Les om det medfødte immunforsvaret her

Kostholdet

Sunn mat.jpg

- Kostholdet spiller en viktig rolle for immunsystemet – siden de nødvendige næringsstoffene sørger for at immuncellene kan fungere normalt, sier professor Charles Bangham ved Imperial College i London i artikkelen fra Patient.uk.

Les også: Brokkoli - mer enn mat

Blir du fristet til å supplere med ekstra vitaminer for å styrke immunforsvaret, er det trolig til liten nytte.

- Vitamintilskudd er bare nyttig hvis man har en åpenbar vitaminmangel, sier Bangham.

Derimot kan probiotika være nyttig for å gjenopprette en normal bakterieflora i tarmen - hvis floraen er blitt forstyrret ved antibiotikabruk.

Også ifølge Medicalnewstoday1 vil det å ha et balansert kosthold med anbefalte mengder næringsstoffer, bidra til å opprettholde normal immunfunksjon.

Vitaminene A, C og D, og mineraler - inkludert sink - spiller en rolle for immunsystemets funksjon. Men hvis du spiser et balansert kosthold, vil du altså ikke trenge å ta kosttilskudd av disse vitaminene og mineralene. Og å ta ekstra vitamintilskudd vil ikke hjelpe immunforsvaret.

Uheldig stress

Bangham sier at trening, stress, et sunt sexliv og tilstrekkelig søvn påvirker effektiviteten av immunresponsen.

Les også: Sex og helse henger nøye sammen

Og forklarer nærmere:

- Når vi er stresset, frigjøres hormonet kortisol, som kan undertrykke immunsystemets effektivitet ved å senke antall lymfocytter. Mangel på søvn har også vist seg å påvirke immunforsvaret.

Sover du lite – kan altså risikoen for å bli forkjølet øke.

Her kan du lese om det ervervede immunforsvaret

øresus.jpg

Genene avgjør

Men er du en av dem som stadig bli forkjølet - på tross av at du ellers er frisk og har en sunn livsstil?

Professor James Brewer ved University of Glasgow sier til Patient.uk at det er vanskelig å si hvorfor noen blir syk oftere enn andre - det er mange faktorer involvert, men genene spiller utvilsomt en rolle.

Bangham er enig.

- Arv spiller en sterk rolle i å bestemme kraften i immunresponsen, sier Bangham.

- Genene dine bestemmer hvor effektivt du vil gjenkjenne virus eller bakterier, og risikoen for autoimmunitet og allergiske sykdommer. Det er kjent at genetiske variasjoner er den viktigste grunnen til at noen blir syke, mens andre ikke blir det. 

Vaksinasjon

Har du husket oppfriskningsvaksinen_.jpg

Kroppens måte å opparbeide seg immunitet på, utnytter vi ved vaksinasjoner. Døde eller svekkede virus, eventuelt deler av et virus, sprøytes inn i kroppen eller svelges ned og utløser en immunreaksjon med dannelse av antistoffer. Dermed er vi beskyttet mot angrep fra et aktivt virus.

Enkelte virus er det vanskelig å vaksinere seg mot. Forkjølelsesvirus finnes i mer enn 100 ulike varianter, og det finnes ingen vaksine mot forkjølelse.

Mot influensavirus finnes det vaksine, men effekten av vaksinen varierer noe fra år til år. Det finnes mange ulike influensa-virus, og virusene har også den evnen at de kan forandre seg (mutere). Selv om du har hatt influensa, vil du kunne få influensa på nytt, enten fordi det er et helt nytt influensavirus, eller fordi viruset har endret egenskaper. Influensavaksine inneholder tre eller fire ulike virustyper som man forventer vil forårsake influensa det kommende året, men det hender at det kommer nye eller endrede virus slik at effekten av vaksinen blir dårlig.

Hvert år lages det ny influensavaksine mot det viruset Verdens Helseorganisasjon tror kommer til å være skyld i den kommende vinterens influensaangrep.

Les artikkelen Immunitet og infeksjonsforsvar her

Livsstilsråd

Harvard Health Publishing skriver også at det generelle rådet for å holde immunsystemet sterkt er en sunn livsstil:

  • Ikke røyk
  • Ha et kosthold med mye frukt og grønnsaker
  • Mosjoner regelmessig
  • Ha en sunn vekt
  • Vær moderat med alkohol
  • Få nok søvn
  • Prøv å unngå infeksjoner ved å vaske hendene
  • Unngå å stresse

 

Kilder

Referanser

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/320721.php
  2. https://patient.info/health/influenza-and-flu-like-illness/features/how-to-boost-your-immune-system