Nyhetsartikkel

Bli kvitt nakkesmertene

Her får du tips til øvelsene.

Mange timer med stillesittende arbeid kan gi smerter i nakke og skuldre, men med kun liten innsats kan du bli kvitt plagene. Her får du tips om øvelsene.

Å sitte mange timer hver dag foran en pc-skjerm er ikke det beste vi gjør mot helsa. Plager i skuldre og nakker er vanlig, og kan gi hodepine.

Men det er ikke så mye som skal til for å holde smertene borte.

En studie fra Scandinavian Journal of Work Environment and Health viser at å trene to minutter hver dag med elastiske strikker var nok til å holde smertene på avstand.

I denne studien deltok nær 200 forsøkspersoner som ble delt i tre grupper: En som trente styrketrening to minutter hver dag fem dager i uken. Den andre gruppen skulle gjøre det samme i 12 minutter, mens den tredje var en kontrollgruppe og trente ingen ting.

Øvelsene som ble gjort var ment for musklene som er utsatte når man sitter foran en datamaskin. Deltakerne fikk færre smerter i nakke og skuldre ved å trene daglig med elastiske treningsbånd, og effekten var noenlunde den samme – uansett om man trente to minutter eller tolv minutter om dagen.

Se en animasjon om nakkesmerter her

Fem ulike øvelser

Flere forskningsrapporter har vist at enkle styrkeøvelser gir god effekt for nakke og skuldre for de som sitter mye på kontoret.

En studie publisert i Journal of Applied Physiology, viser at kvinner som jobber mye foran datamaskinen redusere smerter i nakken betraktelig ved hjelp av fem ulike styrkeøvelser.

Her kan du se videoer som viser disse øvelsene

Snart eksamen

Stivhet og smerter i skuldrene og nakken rammer syv av ti personer en eller flere ganger i løpet av livet. Eksamenstid betyr også mange stillesittende timer foran bøker og pc-skjerm.

I denne artikkelen har vi samlet viktige forebyggende råd fra den amerikanske Mayoklinikken, Harvard Health, Better Health Channel (Australia) og fysioterapeuter tilknyttet NHI.nos redaksjon.

Sjekk ut disse tipsene til øvelser for å forebygge og i noen tilfeller lindre skulder- og nakkeplager.

Hva er mest effektivt?

En annen studie publisert i tidsskriftet Arthritis Care & Research i januar 2008, har forfatterne ønsket å se på hvilken trening somer mest effektiv for å lindre nakkesmerter.

Les vår artikkel om studien her

Forskerne sammenlignet spesifikke styrkeøvelser som gikk direkte på nakke og skuldermuskulaturen med kondisjonstrening. De som trente kondisjon opplevde bare en liten smertereduksjon, og kun umiddelbart etter en treningsøkt, mens styrketreningsgruppen opplevde en markert smertereduksjon der effekten varte etter at treningsperioden var over.

Her kan du lese om og se videoer av hvilke øvelser som ble gjort i studien

Kilder

Referanser

  1. Andersen LL, Mortensen OS, et.al. Effect of brief daily exercise on headache among adults – secondary analysis of a randomized controlled trial. Scand J Work Environ Health 2011; 37: 547-550.