Nyhetsartikkel

Deler du seng med partneren eller sover du best alene?

Å dele seng med partneren er både fint og romantisk, men blir søvnen god?

Temaside om Korona

En studie publisert i Sleep Health1 i april 2020 viser at det å dele seng med partneren kan føre til forstyrret søvn.

Dette gjelder særlig hvis du og partneren din legger dere på samme tidspunkt, og det er særlig kvinner som får forstyrret søvn på grunn av å dele seng med et annet menneske.

Ifølge Psychology today2, som omtaler denne studien, viser tidligere forskning at om den ene våkner om natta, vil dette gjerne forstyrre partneren: En av tre våkner om natta på grunn av partneren sin. 

Samtidig leggetid

Det var voksne par uten søvnforstyrrelser som deltok i denne studien. Søvnen ble grundig overvåket i syv netter både ved hjelp av aktigrafi som måler bevegelse og selvrapportering. 

Aktigrafi brukes i diagnostikken av ulike søvnforstyrrelser. Aktigrafen er utformet som en klokke og plasseres rundt håndleddet.

Noe av det forskerne ønsket å undersøke, var om søvnen ble bedre om paret la seg samtidig om kvelden. Mange vil gjerne legge seg samtidig og mener dette fører til best søvn.

Men resultatene viste at om den ene legger seg før den andre, vil man ikke forstyrre hverandre mer enn om man legger seg samtidig. 

Vekker den andre

Resultatene fra studien viser at når par deler seng, vekker de hverandre seks ganger i løpet av natten. 

Resultatene viser også at det er en uoverensstemmelse i søvnen hos parene en fjerdedel av tiden (den ene sover, mens den andre er våken).

Hvis den ene partneren våkner, er det omtrent 20 prosent sjanse for at den andre også vil våkne.

Psychology today skriver at disse funnene tyder på at partnere påvirker hverandres søvn betydelig. Men studien sier ingen ting om deltagerne vil sove bedre om de lå alene i sengen natten gjennom. 

Kilder

Referanser

  1. Walters E, Phillips A, et.al. Vulnerability and resistance to sleep disruption by a partner: A study of bed-sharing couples. Sleep Health 2020. doi:https://doi.org/10.1016/j.sleh.2019.12.005
  2. https://www.psychologytoday.com/us/blog/think-act-be/202004/trouble-sleeping-you-can-blame-your-bed-partner