Nyhetsartikkel

En god natts søvn

Nok søvn kan gjøre deg bedre rustet mot sykdom og trafikkulykker, være avgjørende for hvor gode resultater du får på jobb, og for hvor godt du fungerer sosialt. Men hva gjør du hvis du ikke får sove?

Nok søvn er nødvendig for å føle seg uthvilt, og i kroppen pågår det mange viktige prosesser når vi sover. Søvn påvirker hele kroppen på en eller annen måte, både på molekylært nivå, på energibalanse, intellektuell funksjon, humør og årvåkenhet eller konsentrasjon.

Vil du vite mer om hva som skje i kroppen når du sover? Det kan du lese om her: Søvn

Fungerer ikke optimalt

søvn

Å sove for lite en gang i blant, medfører sjelden andre konsekvenser enn at man føler seg trøtt og irritabel neste dag. Dersom det blir en vane, kan det gi større konsekvenser.

I en travel hverdag er det mye vi skal rekke, og mange løser tidsklemma ved å knipe inn på søvnen. For et par timer mindre søvn hver natt, kan vel ikke ha så stor betydning?

Jo da, det har det. Når du er trøtt, fungerer du ikke optimalt. Får du nok søvn, tenker du mye klarere, du reagerer raskere, du konsentrerer deg bedre, og løser lettere problemer. Er du uthvilt, fungerer du mye bedre enn om du hele tiden sover 1-2 timer mindre enn du bør.

Er du trøtt, er du mindre produktiv på jobb, og du har høyere risiko for trafikkulykker. Det påvirker også humøret ditt, og hvordan du fungerer sosialt. Søvnmangel over tid kan øke risikoen for å bli deprimert.

Å legge seg tidlig om kvelden ser ut til å beskytte tenåringer mot psykiske problemer og selvmordstanker.

Neste side